A legkisebbeket érintő problémákról és a legkisebbek segítéséről beszélgettünk Nagy Andreával, a United Way Magyarország ügyvezető igazgatójával. Az alapítvány 30 éve működik hazánkban, fő feladatának edukációs programjait tekinti: vállalati partnerek, támogatók segítségével dolgoznak a gyermekek, fiatalok esélyegyenlőségéért.
Szerző: Szále Kata
Az óvodásokat milyen programmal – milyen nehézség kapcsán segíti az alapítvány?
A legkisebbeknek az Értő olvasás projektünk szól. Sajnos, több kutatás is alátámasztja: évről évre romlik a helyzet abban a tekintetben, hogy bár a kisgyerekek megtanulják a betűket, megtanulnak olvasni, de nem értik a szöveget, amit olvasnak. Programunkat Kárpáti Anikó vezeti, tevékenységének mottója: „Segítsük őket, hogy értő olvasó gyerekek legyenek!”
Mi áll ennek a jelenségnek a hátterében?
Olyan alapvető dolgok hiányoznak ma sok kisgyermek mindennapjaiból, mint az esti mese, a képek nézegetése, a képeskönyv forgatása, a mondókák, a dalok, a beszélgetések, vagy akár a bújócska. Ezek hiányában nem tud kifejlődni a képzelőerő, a fantázia. „Az olvasás nem genetikailag kódolt képesség, mint például a járás, hanem tanulható képesség, mely több képességrendszer agyi hálózatának eredménye” – hangsúlyozza Kárpáti Anikó.
Az értő olvasás megalapozása tehát jóval iskoláskor előtt kezdődik?
Már 1-2 éves korban nagy jelentősége van annak, hogy milyen ingerek érik a babát, hiszen ki kell alakulnia azoknak az agyi, idegrendszeri pályáknak, amelyekre később szükség lenne. Nagyon alapvető dolgokra kell gondolni, amelyekből ma kevesebb jut. Az édesanya hangja, beszéde: mondókák, versek, dalok hallgatása már egész pici korban, családi beszélgetések például az asztal körül.
„A mesék hallgatása közben létrejövő képzeletbeli képeknek óriási jelentősége lesz a későbbi tanulási folyamatokra és a szövegértésre. Az a gyermek, aki képessé válik rövidebb, majd hosszabb történetek elképzelésére, befogadására, az lesz képes majd az egyre bonyolultabb szövegek megértésére, és tud majd különböző, olyan kognitív műveleteket megoldani, mint amilyeneket a PISA-mérésekben is vizsgálnak.
Ha ez a lépcsőfok kimaradt, akkor érdemes mielőbb pótolni!” – mondja erről Kárpáti Anikó, a gyerekek tanulásának szakértője.
Miért teszik a szülők egyre korábban a babák elé a képernyőt?
Senki nem akar rosszat a gyermekének, általános tudatlanság áll a háttérben. Az okoseszközök használata az életünkben még annyira új, hogy korábban nem tudtuk, mivel jár. Korábban nem volt tapasztalat arról, hogy ez mit okoz, és a felnőtt csak azt látja, hogy a gyermek megbabonázva nézi, annyira leköti…
Ma már látható, hogy mit okoz az, ha egy kisgyermek naponta tölt időt különféle képernyők előtt?
Komoly kutatások és bőséges tapasztalat áll rendelkezésünkre: elmaradnak az agyi fejlődés fontos lépései. Gyakran derül fény például arra, hogy otthon nincsenek képeskönyvek, gyermekkönyvek, mindent kiváltottak az audiovizuális eszközök. A kisgyermek fejlődésének azonban az összes lépcsőfoka elengedhetetlenül fontos, nem szabad kimaradnia egyetlenegynek sem. Ha kimarad, annak következtében – egyebek között – egyre több a figyelemzavarral, ADHD-val küzdő gyermek, majd később a nem értő olvasó.
Hogyan épül fel az említett program, az Értő olvasás projekt?
Az itt többször idézett fejlesztőpedagógus, Kárpáti Anikó vezetésével zajlik a program, melyet eddig közel 200 iskola, tanoda, óvoda pedagógusai végeztek el. Az alapítvány pályázatot ír ki, erre jelentkezhetnek az intézmények, majd egy pár napos képzés során a szakemberek megtanulhatják és utána használhatják a módszert. Ennek lényege, hogy játékokkal, mondókákkal segíti az agy azon részeinek fejlődését nagycsoportos óvodásoknál, melyek később nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a gyerekek megfelelően tudjanak koncentrálni.
A lemaradások leküzdéséért
„Előfordul, hogy a gyerekek többévnyi lemaradással kezdik meg az olvasástanulást, ami olyan, mintha 3-4 éves gyerekeket szeretnénk olvasásra tanítani – eleve kudarcra lesz ítélve, és gátja lesz az olvasás megkedvelésének, hiszen irreális és méltatlan elvárás velük szemben. Ezek a gyerekek és tanítóik is rendkívül szenvednek ebben a folyamatban, és mielőbbi támogatásra szorulnak. Fontos, hogy ezt gyorsan megkapják. A United Way Magyarország és a Csodapadlás Alapítvány küldetése, hogy ebben segítsen” (Kárpáti Anikó)
GYERMEKPSZICHOLÓGIA – Születéstől egészen 6 éves korig
Félelem, hiszti, dackorszak, agresszivitás, veszekedés, válás, körömrágás, büntetés, testvérféltékenység. Az ezekhez hasonló kérdések sora végtelen – és ez így természetes! Hiszen a szülői szerepet is tanulni kell. Ehhez nyújt segítséget könyvünk, születéstől egészen 6 éves korig.