„Online Zsófi néni”, Kolta Zsófi, Meixner-pedagógusként egy általa összeállított iskola-előkészítővel segíti az óvodásokat. Ennek az egyik különlegessége, hogy online történik, így a helyszín és az időpont sem lehet akadálya a felkészülésnek. A másik különlegesség Zsófi néni személyiségében rejlik, hiszen olyan különleges, attraktív és dinamikus órákat tart, amelyeken élmény a részvétel.
Szerző: Pákhné Fekete Alexandra
Hogyan kell elképzelni egy ilyen online foglalkozást?
Elsősorban nagycsoportosok számára tartok heti egy játékos, szórakoztató fejlesztő foglalkozást, mely a tagság ideje alatt korlátlanul hozzáférhető, visszanézhető, ismételhető. A foglalkozás alatt összekapcsoljuk az egyes fejlesztendő területeket: a mozgást a színekkel, a dallamokat a hangokkal, az auditív memóriát a térbeli tájékozódással. Közben mókázunk, kacagunk, a gyerekek észre sem veszik, hogy fejlesztő foglalkozáson vesznek részt.
Vajon ez a szülőknek is egy újabb feladat? Ott kell ülni a gyerekkel és csinálni vele a feladatokat?
Nem, dehogyis! A módszertan kidolgozásánál kiemelten fontosnak tartottam, hogy a szülőkre ne rakjak újabb terheket, ezért nekik nem kell ott ülni és segíteni: nyugodtan végezhetik a dolgukat vagy pihenhetnek, miközben a gyermekük szórakozás közben fejlődik.
Tehát ez nem olyan, mint egy sima iskolai óra, ahol a tanár a táblánál áll és magyaráz, ugye?
Nem, egyáltalán nem így kell elképzelni. Egy 45 perces órán általában 8-9-féle feladattal foglalkozunk, így egyféle dolgot körülbelül 5 percen át csinálunk.
Sokat énekelek és mondókázunk, fontosnak tartom a környezeti nevelést és a zenei nevelést is.
Milyen előnyeit és milyen hátrányait tapasztalod az online tanfolyamnak?
Az online tanfolyam egyértelmű előnye, hogy sok gyermekhez eljuthat. Olyan kicsikhez is, akiknek a lakóhelyén egyébként nem elérhető az iskolai előkészítő, esetleg a színvonala nem megfelelő, vagy nem fér bele a szülő idejébe vagy pénztárcájába. Szintén előnye, hogy a gyermek az otthon biztonságában ismerkedhet a feladatokkal, ráadásul az órák a tagok számára bármikor és akárhányszor visszanézhetőek, így a családok könnyen találnak olyan időpontot, amikor a gyermek nyugodt és befogadó, nem egy zsúfolt nap végén kell még végighajszolni őt egy távoli helyszín felé. Persze a személyes jelenlétű óra sokkal személyre szabottabb, valamint ott azonnal, interaktívan tudok reagálni a gyermek visszajelzéseire. Igyekszem személyre szabni az online foglalkozásokat is, például az órák előtt lehetőség van arra, hogy az éppen bekapcsolódó szülők beírják a gyermekeik nevét, így az első percekben név szerint köszönöm a kicsiket. Az online órák során a változatos jelzéseknek köszönhetően a gyermekek általában úgy érzik, hogy tényleg látom őket és csak velük foglalkozom.
Milyen terveid vannak a jövőre nézve, szeretnéd-e tágítani például a résztvevők életkori határait?
Az iskola-előkészítő tanfolyamom nagycsoportosoknak szól, de előfordul, hogy középsősök is részt vesznek rajta, és ők is nagyon élvezik. Indul online elsős gyakorló csoportom is, ahol gondolkodtatóbb feladatok vannak, itt heti két rövidebb alkalommal találkozunk. Ezekhez a csoportokhoz egész évben lehet csatlakozni, nem csak a tanév elején, sőt, még nyáron is, hiszen mint említettem, az alkalmak visszanézhetők a tagok számára.
Milyen visszajelzések érkeznek az előkészítővel kapcsolatban?
Szerencsére rengeteg a pozitív visszajelzés, és nemcsak szülőktől, hanem óvónőktől, tanítónőktől, védőnőktől, gyermekorvosoktól is. Vannak olyan gyermekek, akik a nálam tanultak alapján egészen megdöbbentően jól teljesítettek a soron következő státuszvizsgálaton. A gyermekek sikereit saját sikereimnek is érzem. Van egy-egy szívmelengető történet is; ilyen az, amikor egy szelektív mutista gyermek – aki egyébként csak a családi és baráti körben tud beszélni, de ha úgy érzi, hogy más is hallja, akkor elnémul – válaszol a képernyőnek, mintha nekem válaszolna; ilyen, amikor az autista kisgyermek is halad a feladatokkal.
Bár számos szakmai sikert értem el, nekem ezek a legpozitívabb visszajelzések, a legnagyobb dicséretek.
LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE Könyvünkben a gyermek fizikai, érzelmi és értelmi fejlődés útját követjük nyomon a születéstől egészen 6 éves korig