Sokat hallhattunk már az új, egységes egészségügyi alapellátási ügyeleti rendszer bevezetéséről. Dr. Havasi Katalin PhD csecsemő- és gyermekgyógyászt, a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnökét arról kérdeztük, mit jelent ez nekünk, szülőknek a gyakorlatban. Gyermekorvosi ügyeleti rendszerrel kapcsolatban Magyarországon?
Szerző: Pákhné Fekete Alexandra
Korábban nagyon jelentős különbségek voltak a gyermekorvosi ügyelet tekintetében az ország különböző területein. Volt, ahol háziorvos látta el, volt, ahol napi 2 órában volt elérhető gyermekorvos, máshol egész éjjel rendelkezésre állt gyermekgyógyász-szakorvosi ügyelet. A tapasztalat azt mutatta, hogy nem járt egészségnyereséggel a folyamatos gyermek-alapellátási ügyelet, csupán kényelmi funkciót töltött be. A legtöbb ügyeletre vitt gyermek betegsége ugyanolyan jól ellátható lett volna a másnapi háziorvosi rendelési időben.
Az új rendszert országszerte fokozatosan, megyéről megyére vezették be. Ebben este 10 óráig járási szinten háziorvos, megyei szinten gyermekgyógyász szakorvos, majd ezt követően az Országos Mentőszolgálat munkatársai biztosítják az ügyeleti alapellátást, természetesen folyamatos kórházi háttérrel a súlyos esetek ellátásához.
Mit jelent ez a hétköznapokban a szülők számára?
Nem kell az órát nézniük, ügyeleti időben mindig az 1830-as telefonszámon kapnak tanácsot, hogy merre érdemes indulniuk. Indokolt esetben mentőautó megy a páciensért.
Hoz-e ez változást a gyermekorvosok számára?
Aki eddig 12-16 órát ügyelt, az mostantól csak 6 órát fog, aki pedig eddig egyáltalán nem ügyelt, az is részt vesz az ellátásban.
Jelent-e valamiféle hátrányt az ügyeleti rendszer változása a gyermekek sürgősségi ellátásában?
Nem. Mindenki hozzáfér az egészségi állapota szerint szükséges ellátáshoz. Bizonyos helyeken, ahol indokolatlanul és kihasználatlanul nagy kapacitás állt rendelkezésre, a szülőknek meg kell szokniuk az új rendszert, de ez a gyermek számára nem jár hátránnyal, nem jelent rosszabb ellátást.
Milyen előnnyel jár a gyermekek sürgősségi ellátásában az új rendszer?
Előny, hogy a szülő ugyanazon a telefonszámon kérhet tanácsot, információt, vagy sürgős helyzetben segítséget. További előny az esélyegyenlőség: akárhol él is a gyermek, éppúgy számíthat ellátásra, mint bárhol máshol. Megfordítva: ha elutazik a család, az országban bárhonnan ugyanazon a telefonszámon tájékozódhat.
Jelentheti-e a mostani változás azt, hogy a vidéken élő gyermek hátrányba kerül egy fővárosi gyermekhez képest a sürgősségi ellátás tekintetében?
Tény, hogy a vidéken és a fővárosban élőknek soha nem volt teljesen egyenlő hozzáférésük a szolgáltatások jelentős részéhez. Ám ez a legkevésbé a gyermekek sürgősségi ellátására igaz.
Van-e kapacitáshiány Magyarországon a gyermekorvosoknál? Ha igen, hogyan hat ez a gyermekek ellátására?
Világszerte ismert jelenség a gyermekorvosoknál, és még sok más területen is a kapacitáshiány.
Ezt a tendenciát látjuk más országokban is. A szakdolgozói tudás és hatáskör szélesítése, valamint a szülők egészségügyi ismereteinek javítása egyaránt fokozza a gyermekek biztonságát, nagyban hozzájárulhat jobb ellátásukhoz.
Ügyeleti szám: 1830
Az új ügyeleti rendszer az egészségügyi alapellátásról szóló, 2022 decemberében elfogadott törvénynek megfelelően működik. Probléma esetén a teljes ügyeleti időszakban, hétköznap 16 óra és másnap reggel 8 óra között, hétvégéken és ünnepnapokon pedig egész nap az 1830-as számot kell hívni, gyermekek és felnőttek esetében egyaránt. Itt a beteget szakszerű tanáccsal látják el, vagy szükség esetén ügyeleti autót, életveszély esetén mentőt küldenek a beteg aktuális tartózkodási helyére.
Gyermekbetegségek A-tól Z-ig – minden fontos tudnivaló egy helyen a szülők és a családok számára