Ahogy a kütyüzés kezdi eluralni a gyerekek életét, úgy olvasnak egyre kevesebbet, és úgy szeretnénk egyre jobban, hogy mégiscsak olvassanak. Az biztos, hogy a könyvek szeretete gyerekkorban kezdődik, és mi, szülők vagyunk azok, akik példát tudunk mutatni nekik.
Létezik egy különleges, sajnos ritka emberfajta, melynek képviselői nagyon könnyen felismerhetők. Ők azok, akik az telefonjuk helyett vastag könyvekbe temetkeznek a zsúfolt metrón vagy a vonaton/ esetleg séta közben – órákig elbolyonganak a kedvenc könyvesboltjukban vagy antikváriumukban, és szintén órákig képesek mesélni legújabb olvasmányélményeikről. De vajon mitől válik az olvasás hobbivá, sőt szenvedéllyé, és hogyan nevelhetnek a szülők könyvmolyt a gyerekükből – az Atlantic cikke ezt fejtegeti.
Wendy Griswold, az illinois-i székhelyű Északnyugati Egyetem szociológiaprofesszora szerint egyes emberekből nagyobb valószínűséggel lesznek olvasók, mint másokból. A jelek könnyen azonosíthatók, és sok esetben megegyeznek: minél iskolázottabb valaki, annál valószínűbb, hogy rendszeresen olvas, a városban élők szívesebben vesznek könyvet a kezükbe, mint a vidékiek, de a nemek között is vannak eltérések: a lányok korábban kezdenek olvasni, mint a fiúk, és nagyobb valószínűséggel tartják meg ezt a jó szokásukat felnőttként is.
Természetesen mindezek még nem garantálják, hogy valakiből könyvmoly lesz. Az emberek személyisége is sokat számít – véli Daniel Willingham, a Virginiai Egyetem pszichológiaprofesszora. A kutatások szerint az introvertáltak nagyobb valószínűséggel temetkeznek bele a könyvekbe és szeretik meg az olvasást.
Az olvasás, mint családi minta
Ugyanígy nagyon fontos, hogy valaki milyen környezetben nő fel, milyen ingerek érik gyerekkorában. Minél több könyve van otthon a családnak, annál biztosabb, hogy a gyerek rákap az olvasás szeretetére, sőt nagyobb eséllyel tanul tovább középiskola után, illetve szerez magasabb képesítést. A kutatások úgy találták, ez a szülők végzettségétől függetlenül igaz. Az olvasás nem csupán élvezetet nyújt, de elengedhetetlen képesség az életben. Nem véletlen, hogy az iskolai tanulás nagy része olvasásból áll – szinte magától értetődő, hogy akik gyerekként könnyebben és szívesebben olvasnak, később nagyobb sikerre számíthatnak a felsőoktatás világában.
Különböző viselkedési minták, tulajdonságok és attitűdök komplex összjátéka szükséges ahhoz, hogy egy gyerekből könyvmoly váljék. Ezeknek egy részét tudatosan is lehet befolyásolni, fejleszteni, úgyhogy a szülőknek nem kell elkeseredniük, ha azt látják, gyereküknek kevés esélye van rá, hogy megszeresse az olvasást.
Az olvasás, mint örömforrás
A szerző három fontos jellemzőt emel ki, amik elősegítik, hogy egy gyerekből olvasó felnőtt váljék. Az első a folyékony olvasás képessége, vagyis az, hogy valaki képes gyorsan, kevés hibával olvasni, és elképzelni a leírt szó jelentését. Ennek fejlesztése természetesen elsősorban az iskolában történik, de a szülők is sokat segíthetnek, hogy gyerekük minél könnyebben vegye az akadályokat, például érdemes különböző szójátékok segítségével fejleszteni a gyerekek olvasási készségeit. Minél élvezetesebb számukra a feladat, annál szívesebben birkóznak meg a nehezebb szavakkal is.
Másodszor, minél nagyobb tudással rendelkezik valaki a világról, annál szívesebben olvas, hiszen annál könnyebben érti meg, miről is van szó egy szövegben. A műveltség megszerzését célszerű gyerekkorban elkezdeni – ebben szintén nagy szerepe van a szülőknek. Érdemes folyamatosan tágítani a gyerekek világképét, újabb és újabb dolgokkal megismertetni őket, természetesen nem rideg, tankönyvi formában, hanem szórakoztató módon. A tájékozottabb, olvasottabb gyerekekből lesznek a művelt, tanult felnőttek.
Végezetül, ha a gyerek képes könnyen olvasni és elegendő háttértudása is van hozzá, már csak a kellő motiváció hiányzik, hogy falni kezdje a könyveket.
Forrás: theatlantic.com