Mit tehetsz akkor, ha úgy érzed, nem láttak el megfelelően, sőt, hibázott az orvosod, amiből komoly hátrányod, károd származott? A jogorvoslati lehetőségekről szóló kérdésekre a válaszokat Dr. Egerland Mária jogász állította össze a vonatkozó jogszabályok alapján. Konkrét jogorvoslati ügyben természetesen a jogszabályok egyedi vizsgálata szükséges.
Úgy gondolom, az orvos elszúrt valamit, nem a megfelelő kezelést kaptam és sokkal rosszabb lett az állapotom. Mit tegyek első lépésként?
Amikor felmerül, hogy az orvos vagy egy egészségügyi dolgozó hibát követett el, javasoljuk, hogy mindent részletesen dokumentáljon, a későbbi bizonyítás megkönnyítése érdekében. A beteg először is megkeresheti az adott szolgáltatót (kórház, klinika, háziorvos), illetve annak fenntartóját (pl. önkormányzat, egyház, alapítvány, cég), valamint a betegjogi képviselőt és az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központot (OBDK), amely a betegjogi képviselők országos hálózata.
Több civil szervezet is foglalkozik a betegjogok érvényesülésével, vannak szakosított érdekérvényesítő szervezetek is (pl. pszichiátriai betegek, rákbetegek, stb. részére). Akár tanácsért is érdemes megkeresni ezeket a szervezeteket.
Fontos azonban tudni, hogy az orvos-beteg viszony mindkét részről jogokat és kötelezettségeket is tartalmaz, valamint a beteg jogai, igényei teljesülésének gátat szabhatnak a szolgáltató kötöttségei is (pl. anyagi, műszaki, működési rend). Azt is érdemes átgondolni egy panasz beadása előtt, hogy egy beavatkozás természetével együtt járó, előre ismert kockázat bekövetkezése esetén nem beszélhetünk jogsértésről.
A betegjogi képviselő irodája a kórházban van. Az én érdekeimet fogja képviselni?
A betegjogi képviselő ugyan az adott egészségügyi intézmény területén dolgozik, de nem az intézmény munkavállalója vagy megbízottja, hanem független, és feladata a betegek érdekeinek képviselete. A betegjogi képviselő elérhetősége a szolgáltatónál jól látható helyen, illetve a www.obdk.hu honlapon is megtalálható. A betegjogi képviselőre az orvosi titoktartási szabályok vonatkoznak és a személyes adatok kezelésére vonatkozóan is a törvényi szabályoknak kell megfelelnie.
Nem tudom, hogy fogalmazzam meg a panaszomat. Ebben és a továbbiakban ki tud segíteni?
A betegjogi képviselő egyik alapvető feladata, hogy megkeresés esetén segítsen a panasz megfogalmazásában, illetve kezdeményezze a panasz kivizsgálását. A betegjogi képviselő továbbá – erre vonatkozó írásbeli meghatalmazás esetén, tartós, egészségügyi okból akadályoztatott beteg esetén a hozzátartozótól származó meghatalmazása alapján – maga is megteheti a panaszt és eljárhat az egyéb hatóságoknál a beteg helyett, illetve képviselheti a betegeket ezeken a fórumokon. Meghatalmazás hiányában is köteles azonban felvilágosítást adni a beteg részére a további teendőkről, jogi lehetőségekről. Segítséget tud nyújtani az egészségügyi dokumentáció beszerzésében is. Betekinthet az iratokba, beszélhet az egészségügyi dolgozókkal, illetve beléphet a szolgáltató működési területére is, ez mind hasznos lehet az ügy felgöngyölítésekor.
Magánrendelésen történtekkel kapcsolatban is eljárhat a betegjogi képviselő?
Igen, a betegjogi képviselő bármely szolgáltatónál bekövetkezett betegjogi sérelem esetén eljárhat. a magánrendelésre ugyanazok a szabályok irányadóak, mint az állami, önkormányzati intézmények rendelésére, szolgáltatására. Csak az számít, hogy betegről van szó, az Egészségügyi törvény nem tesz különbséget. A betegjogi képviselő elérhetőségét és fogadási idejét ki kell függeszteni a rendelés helyszínén. Elérhetősége a központi internetes oldalon (www.obdk.hu) is megtalálható, mivel a betegjogi képviselőket területileg osztja be az OBDK.
Mennyi idő múlva kapok a panaszomra választ?
Az egészségügyi szolgáltatóhoz benyújtott panaszt mielőbb, de legkésőbb 30 napon belül meg kell a szolgáltatónak írásban válaszolnia. A betegjogi képviselő a beteggel való kapcsolat során folyamatában tájékoztatja a beteget az aktuális kérdésekről.
Fordulhatok ügyvédhez vagy máshoz a panaszommal?
Bármikor meg lehet bízni ügyvédet, aki az ügy természetétől függően polgári jogi vagy büntető jogi úton érvényesítheti az igényt. Például kártérítési per polgári jogi úton érvényesíthető, míg bűncselekmény esetén feljelentést kell tenni.
Lehetőség van az ÁNTSZ-hez, mint az egészségügyi intézmény működési engedélyét kiadó hatósághoz, illetve felügyeleti szervhez fordulni, illetve az illetékes minisztériumot is meg lehet keresni.