Szülőként általában mindent megteszünk a gyermekünkért. Elvisszük a legmodernebb, biztos sikereket ígérő fejlesztésekre annak érdekében, hogy minden szempontból támogassuk fejlődését. De pontosan mi is a szerepünk ebben a folyamatban?
Szerző: Lukács-Tóth Boglárka gyógypedagógus-logopédus, Fejlődjünk együtt!
Ezt a fontos témát most a szülők által leggyakrabban feltett kérdések mentén szeretném körüljárni, melyek a következők: mikor kell elvinni a gyereket felmérésre? Lemaradásban van-e a gyermek, vagy sem? Kinek a feladata a terápia típusának és menetének meghatározása? Bent lehet-e a szülő a terápián?
Amikor itt az ideje a felmérésnek
A szülők felelőssége, hogy nyomon kövessék gyermekük fejlődését, és ha valamiféle probléma gyanújeleit tapasztalják, szakemberhez vigyék. Azt tapasztalom, hogy ennek a folyamatnak két nehéz pontja van. Az első: annak felismerése és befogadása, hogy segítséget kell kérni. A jó hír az, hogy Magyarországon rengeteg remek, jól képzett szakember érhető el személyesen és az online platformokon is. Ennek köszönhetően a szülők kiválaszthatják a családjuk számára legszimpatikusabb és legkézenfekvőbb szakembert, terápiás központot vagy alapítványt.
A második: nagyon sok információ áll rendelkezésre a gyermekek fejlődésével kapcsolatban, ami azonban összezavarodáshoz vezethet.
Érdemes kerülni az önjelölt „szakembereket” és a „mindentudó” szülőtársakat.
Két dolgot ajánlatos szem előtt tartani. Az egyik, hogy még szakemberként sem tudjuk mindenre a megoldást! A másik, hogy a szülő ismeri a világon a legjobban a gyermekét, ezért a megoldásokat szakemberrel közösen kell megkeresnie, aki megbízható forrásokból származó, tudományosan bizonyított információkkal és megoldókulcsokkal rendelkezik.
Lemaradás: van vagy nincs?
A gyermek fejlettségi szintjének meghatározása a szakemberek feladata. Felesleges a szülőknek azzal stresszelniük magukat, hogy megpróbálják besorolni gyermeküket a fejlődési skálákba, azon izgulva, hogy például az aktív szókincsnek három napon belül 20 szóval meg kellene ugrania. Ezek a dolgok ennél sokkal komplexebb folyamatok. Minden gyermek fejlődési üteme más és más, minden család struktúrája eltérő, és ez így van rendjén.
Meglátásom szerint a felmérésekre úgy is lehet tekinteni, mint egy éves nagylaborra, és preventív jelleggel időközönként el lehet menni rájuk. Ezt óvoda- és iskolakezdés előtt kiemelten javaslom.
A terápia meghatározása
Ha megtörténik a gyermek fejlettségének felmérése, a szakember feladata a terápia típusának, menetének és gyakoriságának kijelölése. Neki van meg az ehhez szükséges tudása, és ennek alapján, nagyon sok szempontot mérlegelve határozza meg a fejlesztés folyamatát. Természetesen mindezt köteles egyeztetni a szülővel szóban és/vagy írásban. Óva intenék attól mindenkit, hogy egy jól hangzó terápiáért felkutassa az egész várost és ahhoz ragaszkodjon. Célszerű először megvárni a felmérés eredményét és bízni a választott szakember véleményében, javaslatában.
Szülői jelenlét a terápián
Annak a megítélése, hogy ennek van-e akadálya, a szakember feladata. Tudom, furcsán hangzik egy szülő számára, ha azt kérik tőle, hogy ne tartózkodjon bent a terápia során. Viszont nagyon sok szempontból kedvezőbbe hathat a gyermek fejlődésére, ha nincs bent a szülő. Például fókuszáltabb, ha csak a terapeutára kell figyelnie, önállóbb a magatartása, ha nem kérhet segítséget a szülőtől (a terapeuta természetesen tudatosan biztosítja a gyermeknek a szükséges segítséget). Ezenkívül csoportos terápia esetén zavaró lehet a többi gyermek számára, ha egy (vagy több) idegen szülő tartózkodik egy helyiségben velük. Ez nagyban megnehezítheti feloldódásukat és kortársaikhoz való kapcsolódását. Mindemellett az is tény, hogy vannak kifejezetten olyan terápiák, ahol szükséges vagy előnyös lehet a szülő(k) jelenléte.
Én személy szerint el sem tudom képzelni máshogyan a közös munkát.
Félelem, hiszti, dackorszak, agresszivitás, veszekedés, válás, körömrágás, büntetés, testvérféltékenység. Az ezekhez hasonló kérdések sora végtelen – és ez így természetes! Hiszen a szülői szerepet is tanulni kell. Ehhez nyújt segítséget könyvünk, születéstől egészen 6 éves korig.
GYERMEKPSZICHOLÓGIA könyvünk megvásárolható webshopunkban!