Vajon aggódnunk kell, ha gyermekünk nem az átlagnak megfelelő időpontokban jut el a fejlődés bizonyos mérföldköveihez? És ha kimarad, vagy felcserélődik valami?
Szakértő: Zimmerer Anita gyógypedagógus
Kúszás
Az első helyváltoztató mozgásforma a kúszás. A baba már látja az elérni kívánt játékot. Ritmusos kar és láb mozgással lendíti magát előre. A fej, a törzs, a csípő és a végtagok mozgatása összehangolt.
A mászáshoz négykézlábra kell emelkednie, fejét és törzsét stabilan kell egyensúlyoznia. Ezzel alapozza meg a térbeli tájékozódási képesség alapjait. Mindezekhez szükséges, hogy a primitív reflexek (a teljesség igénye nélkül: szopóreflex, fogóreflex, Moro reflex, keresőreflex) legátolódjanak, és az érzékelés teljes összhangba kerüljön a mozgással.
A tanulási képességek szempontjából fontos, hogy ezek a mozgásformák lehetőleg megfelelő sorrendben és ideig valósuljanak meg.
Az újszülött kori reflexek
Az újszülött kori reflexek segítik a látás, hallás, egyensúly és mozgás összehangolódását, s valószínűleg az életben maradás szolgálatában állhattak. Ösztönszerű választ adnak a meghatározott ingerekre: ha megsimítják az arcát, a baba odafordítja a fejecskéjét, tátogni kezd. Ha megérintik a tenyerét, markolni kezd. A fejlődés során a mozgások egyre tudatosabbá válnak.
Milyen következményei lehetnek?
Hogyan függ össze mindez az olvasással? Az olvasás minősége függ a figyelemtől, látástól, hallástól, hangképzéstől, a gyerek ismereteitől, szókincsétől.
Megfelelő figyelem esetén a gyermek képes a külvilág ingereinek szűrésére. Képes a szemek fókuszálásra, oldalirányú mozgatására. Ez szükséges a betűk, szavak, sorok követéséhez.
A diszlexiásoknál nehézség a hang és betű közötti asszociáció megteremtése, gyakoriak a betűtévesztések, a betűk sorrendjének és az olvasás irányának felcserélése. Betűk, szótagok elhagyása, betoldása, az értelmetlenségig eltorzított szavak, hibás kombináció. Nem képesek egyszerre figyelni az olvasástechnikára és az olvasottak értelmére. Az írásban is mutatkoznak a zavar jelei, mert aki diszlexiás, az mindig diszgráfiás is. Erre rossz kézügyesség, hibás vonalvezetés utalhat.
Figyelmeztető jelek
Ha egy gyermek az olvasás-írás tanulásában jelentősen elmarad az elvárásoktól, melyek az intellektusa és a tanulásba fektetett energia alapján várhatóak volnának, akkor nem zárható ki, hogy a csecsemőkori mozgásfejlődésükben valamilyen probléma állhatott fenn.
Az érintett gyermekek számára általában túl nagyok a szokványos olvasástanítási módszerek lépései és túl kevés számukra a rendelkezésre álló idő és gyakorlóanyag.
Ahhoz, hogy a későbbiekben a tanulási nehézségek elkerülhetőek legyenek, rendkívül fontos, hogy a csecsemőkori mozgásfejlődés esetleges hiányosságait, ügyetlenségeit időben észrevegye a környezet és a megfelelő szakemberek bevonásával segítséget kaphassanak a babák.
Nem szabad sürgetni!
Gyakori, hogy a felnőttek csak legyintenek, a kúszás nem is fontos, inkább álljon már, aztán lépegessen az a gyerek. Pedig érdemes kivárni, hogy minden a megfelelő időben történjen és hagyni, hogy annyi időt vegyen igénybe az adott mozgás, amennyire szükség van.
A pedagógiai szakszolgálatok korai fejlesztői, a Dévény Alapítvány terapeutái segítséget tudnak nyújtani amennyiben szükséges.
Az írás első részét itt olvashatod: