A felnőttek gyakran gondolják: „úgysem érti” a baba, bármit mondhatnak előtte. Gügyögnek, pöszéznek neki, aki bár még felelni nem tud, mégis észleli, ami körülötte zajlik, és ekkor alapozódik meg beszédfejlődése, tanulási készségei, a majdani olvasás elsajátításának képessége. Az anyanyelvi fejlettség szintje, a kifejező készség, a szegényes szókincs, a megkésett beszédindulás később mind okai lehetnek akár az olvasási nehézségnek. Gyógypedagógusként fontosnak tartom, hogy a kisbaba csak szép beszédmintát kapjon.
Zimmerer Anita gyógypedagógus, Meixner- diszlexia prevenciós terapeuta írása
Az első hónapok
A csecsemő számára biztonságot ad a szülők hangja, hiszen már ismeri méhen belüli életéből. Ezzel kapcsolódik a külvilághoz. A többi hang új élményt ad számára.
Az első hat hónapban megnyugtató, ha halk hangon beszélnek a babához. A hangos, ideges beszéd nyugtalanná teszi.
Az első pillanattól kezdve beszéljünk hozzá! Meséljük el, hogy mit csinálunk, mondjuk el, mi következik. Törölközésnél például mindig nevezzük meg a testrészeket.
Mérföldkő: Egy átlagos kisbaba hat-nyolc hetesen kezd gőgicsélni. Ha három hónapos koráig nem teszi, érdemes szakemberhez fordulni, elsőként a gyerekorvoshoz. A korai életszakaszban a beszédészlelés fejlődik látványosan. Ez nélkülözhetetlen a beszéd megjelenése szempontjából, és feltétele az ép hallás. Aggasztó, ha az első hetekben a kisbaba nem reagál az emberi beszédre. Fontos jel, hogy három hónapos korhoz közeledve fordítja-e a fejét egy hang irányába, legyen az anya hangja vagy egy csörgő. Amikor észlel a baba, az emberi beszédet különíti el a környezet más hangjaitól. Ez a képessége segíti majd abban, hogy a gagyogás hangjai közül kiválassza, begyakorolja azokat, melyekre anyanyelvében szüksége lesz.
Így fejleszthető: Az anyák szerepe nagyon fontos a kezdeti időszakban, és előny, ha jó beszédkészséggel rendelkeznek. Nincs más dolguk, mint folyamatosan mondani mindent, amit éppen csinálnak: „megetetlek, biztosan éhes vagy, tisztába teszlek, felvesszük a zoknit, indulunk sétálni, fürdeni fogunk, a jobb lábacskádat törölöm, ez a kezecskéd”. Emellett énekeljünk és mondókázzunk minél többet a kicsinek! Ha lassabban, tagoltabban beszélünk, a kiejtésünk is tisztább lesz. Ezzel megkönnyítjük a kisbabánknak a beszéd észlelésének folyamatát. Nem kell artikulálatlanul, hangosan, grimaszolva gügyögni. Csak értelmes beszédre van szüksége a picinek.
Féléves korban
A hat hónapos baba szótagok és hangsúlyos hangok sokaságával kezd reagálni a beszédünkre. Már kommunikál, amikor gagyog. Szótagokat fűz egymás után: ma-ma, pa-pa. Még nem tudatos szavak ezek, csak a nyelvünkben előforduló, könnyen kiejthető hangsorok. Amelyekre nem reagál lelkesen a család, azok elkopnak, amelyekre igen, azok különös jelentőséget nyernek. A ma-ma, pa-pa szótagokra nyilván erőteljesebb az örömünk. Ezért legközelebb is azon lesz a baba, hogy ezt a kedves hangsort produkálja. Így születnek az első, már értelmet, jelentés hordozó szavak. A beszédértés is látványos fejlődésnek indul. Az elsők a tiltások és a saját név.
Mérföldkő: Ha a féléves kor elmúltával nem ismétel szótagsorokat, és egyáltalán nem tapasztaljuk, hogy egyszerű felszólításokra reagálna, forduljunk gyerekorvoshoz
Így fejleszthető: Mivel lassan minden beszélgetést megért valamilyen szinten, nem jó ötlet a füle hallatára panaszkodni a vele kapcsolatos nehézségekről: nem alszik, nem eszik, nem fogad szót. Családon belüli veszekedésekkel, házastársi vitákkal se terheljük őt. Törekedjünk a pozitív kommunikációra, például, amikor apa hazaér, meséljük el, mivel telt a nap, mit csinált aznap a baba ügyesen, mi tetszett neki, minek örült, mi ízlett.
Az első születésnap körül
Egy évesen a baba már képes a testrészek megmutatására, és sokan akár a könyvek lapjairól is azonosítják a dolgokat. Ne hagyjuk abba a mondókázást, éneklést – különösen kedveltek és hasznosak azok, amelyeket mozgás is kísér – hiszen amellett, hogy a beszéd észlelése is fejlődik, a nagymozgások is hihetetlen fejlődésen mennek keresztül ezekben a hónapokban. Nemsokára megjelennek az „anya, apa”- körön kívüli első szavak is. Ügyesednek a szájmozgások, gyönyörűen tudnak berregni. Ha minden rendben van, egyéves korban rengeteg dolog történik a beszéd területén. A beszédértés napról- napra fejlődik, egyre több dolgot tudunk megbeszélni gyermekünkkel. Ő is igyekszik kifejezni, amit szeretne. Erőteljes a száj körüli izmok fejlődése, ami tulajdonképpen már a szoptatás során kezdetét vette. A fejlődés jelei főleg az étkezések alkalmával jelentkeznek.
Mérföldkő: Ha egyéves koráig semmilyen szótagsort nem használ a gyermek, ha úgy tűnik, nem érti a kérdéseinket, akkor mindenképpen forduljunk szakemberhez. Legjobb, ha a korai fejlesztőt keressük ezzel a problémával. Itt logopédusok és egyéb olyan szakemberek dolgoznak, akik az 1-3 év közötti gyermekek fejlődésének szakértői. Ha a beszédfejlődés terén elmaradás mutatkozik, akkor egészen biztos, hogy más területeken is fejlesztésre lesz szükség.
Így fejleszthető: Engedjük, sőt kezdeményezzük az önálló étkezést! Kísérletezhetünk szívószál használatával, és kiskanállal önállóan is képesek már enni.
Egy és három éves kor között
Ebben az életkorban nagyon erős az utánzási készség. A gyerekek figyelik, hogyan ejtjük ki a szavakat, és a szájmozgásunkat is utánozzák. Mennyit szót ismer és használ? Másfél-két éves kor körül a védőnői státusz vizsgálatokon10-30 szavas szókincset várnak el a gyermektől. Ez 24-36 hónap között 50 szóra növekszik, ekkor már jó, ha elkezdi használni a személyes névmásokat is. Akad, aki már mesekönyvet nézeget, mondókákat ismételget. Öröm, amikor a hallott meséket az ismert szófordulatokkal meséli a játékainak, vagy előadja a kedvenc mondókákat. Jó játék ebben a korban a színes képkereső játék. Segítségével bővül a szókincs, erősödik a fogalmi gondolkodás, megindul az önkifejezés.
Mérföldkő: A kislányoknál mérföldkő a két és fél éves, a kisfiúknál a hároméves kor. Eddigre kellene az első értelmes mondatoknak, szószerkezeteknek megjelenniük. Ha ez nem történik meg, a megkésett beszédfejlődés miatt célszerű szakember segítségét igénybe venni. Kiskisfiúknál a betöltött harmadik életévtől már helyi pedagógiai szakszolgálathoz tartozik a feladat. A logopédus segít a beszédindításban és hasznos tanácsokat ad, hogy otthon is ösztönözhessük a beszédet.
Így fejleszthető: A tiszta és választékos beszédért egyszerű dolgokat tehetünk: a kicsik szeretik az állathangokat utánozni, nyávogjunk, gágogjunk közösen. Tanítsuk meg puszit dobni, cuppantani, a nyelvével csettinteni. Használjunk hangutánzó szavakat: kopp-kopp, tik-tak. A jó kommunikációs magatartást segíthetjük, ha a szemébe nézünk, amikor hozzá beszélünk. Ha hibázott, ne ismételjük a hibát, hanem csak a helyes változat hangozzék el. Ne gügyögjünk, ha azt szeretnénk, hogy a szép beszédet tanulja meg. Gyógypedagógusként azon anyák közé tartozom, akik nem ültetik a televízió elé a gyermeket, mert meggyőződésem szerint az anyanyelvet elsősorban az anyától, apától, a családtagoktól kell elsajátítani. A rajzolt figurák tátogása, a szinkronizált külföldi hősök szájmozgása nem kielégítő minta a beszélni tanuló gyermek számára. Hasznosabb, ha gyermekünkre nézve, szépen artikulált szavakkal beszélünk hozzá, mesélünk akár fejből, akár mesekönyvből. Utóbbi esetében elsőként a képet meséljük, aztán jöhetnek a néhány szavas, néhány soros, majd egyre hosszabb szövegek olvasva. Az átlagos beszédtempónál lassabban ejtsük ilyenkor a mondatokat.
Jó a hallása?
Figyeljünk oda a felső légúti betegségekre és ezek szövődményeire. Okozhatnak középfül- gyulladásokat, melyek ismételt előfordulása károsan hathat a beszéd alakulására. A dobhártya mögött savó halmozódhat fel, és bár nem lesz tőle süket a gyermek, de hallása tompul. Ahhoz hasonlítható, amikor víz alatt úszva kiabálást hallunk a medence széléről. Halljuk, amit mondanak, a hangsúlyból és néhány szófoszlányból nagyjából értjük is. De csak nagyjából… Diszlexia prevenciós praxisomban találkoztam olyan gyermekkel, akit először diszlexiásnak hittek, de kiderült, „csak” a hallásával van gond. Egy hallás-vizsgálat fényt derített erre, és a megfelelő kezelés után már képes volt a hallott hangsorokban megkülönböztetni az egyes hangokat, ami nélkülözhetetlen az olvasás tanulásakor.
Megjelent a HelloBaby! magazin 2017. február-márciusi számában.