Mi a finommotorika? Hogyan, mikortól kell fejleszteni? Sárosdi Virág logopédussal, a Skillo alapítójával beszélgettünk, aki elmondta: mindezeknek a kérdéseknek már 3 éves kor előtt is nagy jelentőségük van.
Szerző: Szabó Hajnalka, szakértő: Sárosdi Virág logopédus
Mit is jelent pontosan a finommotorika és miért elengedhetetlen a fejlesztése?
Finommotorika nélkül nem tudnánk megfelelően tartani a kezünkben a ceruzát, nem tudnánk megfelelő nyomatékot hagyni a papíron, lapozni a könyvben, de nem tudnánk begombolni a kardigánunkat sem, vagy megkenni a vajas kenyeret. A finommotorika azonban nemcsak a kéz és az ujjak mozgását jelenti, hanem a beszéd során végzett ajakmozgást, a láb ujjainak a mozgását, de még a kacsintást is magában foglalja. Lényegében ide tartozik minden olyan aktivitás, amit nem a törzsünkkel és a végtagjainkkal végzünk.
Mennyiben kapcsolódik ez más képességek kibontakozásához?
De a figyelmi működés is nagyban befolyásolja a finommotorika fejlődését, hiszen egy figyelmetlenebb gyermek kevésbé tud a részletekben elmerülni, az apróbb dolgokra koncentrálni.
Milyen fejlődési szakaszokon megy át 3 éves korig a finommotorika?
Az első nagyobb mérföldkőhöz 2-4 hónapos korában ér el a baba – ekkor kezdődik a kezek és a szem munkájának összehangolódása, a szem–kéz koordináció kialakulása. A 6 hónapos csöppségek már tárgyakat vesznek át egyik kezükből a másikba, majd a leeső, elguruló tárgyakat próbálják visszaszerezni. 9 hónapos kor körül megjelenik a csippentő fogás. Amikor a gyermek már stabilan képes megtartani magát ülő helyzetben, az nagy előrelépést jelent a kis kezeknek, hiszen felszabadulnak és így jóval több lehetőség nyílik a manipulációra.
1 évesen
A kicsik már 1 éves koruk előtt kézbe tudnak venni kisebb könyveket, meg tudnak nyomni gombokat, kipakolnak a kisebb játéktárolókból, illetve megtanulnak dobni.
Lassan elérkezik az az idő, amikor gyurmát adhatunk a kezükbe, homokozhatunk velük.
1,5 évesen
Másfél éves korukban az írószert marokra fogják, és tetszik nekik, hogy nyomot hagynak vele. Fontos, hogy ne ceruzát adjunk a kezükbe, érdemes inkább különböző krétákkal kísérletezni. Az öntögetés ennek az életkornak a fő tevékenysége, a legtöbb 1,5 éves nagyon szereti ezt.
2 évesen
Két éves korukra a mutatóujjukat már külön tudják mozgatni a gyerekek, és nemcsak függőlegesen, hanem vízszintesen is építenek alakzatokat a kockákból.
2,5 évesen
Két és fél éves korban nagy öröm a gyöngyfűzés, egyre több a rajzolás, az ábrázolásban az egyre kifinomultabb mozgáskoordináció eredményeként megjelennek a karikák. Ám ilyenkor gyakran még vállból indítják a mozgásokat a gyerekek és kényelmesebb számukra álló helyzetben rajzolni, ezért is kerülhet a falra sok „műalkotás”. Fontos, hogy erősítsük a kis ujjakat, amit például gyurmázással tudunk elősegíteni.
3 évesen
Három éves korra előkerülhet a kifejezetten gyerekeknek készített olló, természetesen felügyelet mellett, betartva a biztonságos használat követelményeit. Eleinte csak gyurmát, főtt tésztát vágjunk, a papírvágáshoz ugyanis éles olló szükséges.
Hogyan segíthetjük elő otthoni körülmények között a finommotorika fejlesztését?
Ilyen szempontból kiváló játék például a gyurmázás, a sarazás, a homokozás. De ügyesebbé teheti a gyermeket az otthoni közös főzés is, a teregetés, amikor felcsipeszeljük a ruhákat a szárítókötélre, vagy a ruhák elrakása, amikor a zoknikat összegombolyítjuk, de akár a mosogatás vagy az asztal letörlése is. Ezek mind-mind fejlesztik a finommotorikát és a gyermek számára örömteli közös tevékenységek lehetnek. Használjuk ki bátran az ilyen hétköznapi lehetőségeket is!
Ajánljuk hasznos könyvünket, mely a gyermekek fejlődéséről szól: