Fenti kérdésre a rövid válasz így fogalmazható meg: hogy a világ értelmet nyerjen! Annak, hogy a kisgyerekek szeretik az ismétlést, tucatnyi előnye van a fejlődésük szempontjából.
Szerző: Zimmerer Anita pszichopedagógus
Éppen a mese végére értünk, és a kicsi máris újra szeretné hallani? Nem akar más mesét, azt szeretné, hogy kezdjük elölről az előbbit? Ez nagyon ismerős helyzet lehet a szülők mindennapjaiban. De mi az oka? Ránk, felnőttekre is jellemző, hogy szívesen megismételjük azokat a dolgokat, amelyek jó érzéssel töltöttek el minket, amiket szeretünk, amik tetszettek nekünk. Nincs ez másként a gyerekeknél sem.
Gondolkodásuk is fejlődik azáltal, hogy töprengenek azon, mi a folytatás, és lelkesíti őket, ha már tudják.
Ismétlés a tanulás aspektusából
Amikor a gyermekek beszélni tanulnak, szükségük van arra, hogy sokszor hallják mások beszédét, ugyanazokat a szavakat, kifejezéseket. Jó, ha sokszor énekeljük nekik ugyanazt a dalt, mondjuk ugyanazt a mondókát vagy versikét, jó, ha újra és újra elmondjuk, felolvassuk nekik ugyanazt a mesét. Ha elsajátítanak egy-egy dalt vagy ritmust, erősödik a kompetenciaérzésük, érik az önbizalmuk, és átélik annak az élményét, hogy okosak. Hiszen tudják, mi fog történni! Ha újraolvasunk egy-egy mesét a gyermekünknek, mindannyiszor új lehetősége nyílik arra, hogy tanulja a szavakat, azok jelentését, hogy megismerje a nyelv árnyalatait.
Miközben a gyermek ismétel, megtapasztalja, hogy ezáltal olyan készségei alakulnak ki, amelyek lehetővé teszik, hogy egyedül is boldoguljon bizonyos helyzetekben. Megérti azt is, hogy ha valamit még nem tud, akkor ismétléssel „belerázódhat” az adott tevékenységbe.
A rutin fejlesztő ereje
Bár a felnőtt számára igen unalmas lehet mindig ugyanazt a történetet olvasni, mesélni, de a kisgyermeknek nem az. Nála az ismétlési kényszer gyakran ösztönös, hasonlóan működik, mint a játéktevékenységben. Amikor a kicsi már képes egyedül felmászni a mászókán, lecsúszni a csúszdán, akkor abból mindig kell neki „még egy”! Valószínű, hogy egy ideig nem is érdekli más tevékenység, azt ismételgeti, ami épp megtetszett neki. Hasonló dolog megy végbe a szerepjátékok során is, amikor például egy kislány újra és újra körbeülteti a babáit, plüsseit, és újra meg újra „megeteti” őket.
Mindezek alapján már érthetőbb, miért pozitív érzés a kicsi számára, amikor századszor is ugyanazt válaszoljuk arra a kérdésére, hogy miért ugat a kutya. Bármilyen hihetetlen, a „miért?” kérdések hátterében is pontosan ez áll. A gyermek megnyugvást él át, és érzelmi támogatást kap, amikor megint és megint ugyanazt a választ hallja. Lehet, hogy nekünk, szülőknek ez a folyamat időnként fárasztó, de gyermekünk fejlődéséhez egyértelműen nélkülözhetetlen.
LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE Könyvünkben a gyermek fizikai, érzelmi és értelmi fejlődés útját követjük nyomon a születéstől egészen 6 éves korig