Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, ADHD, Asperger-szindróma.
Nagyon jól ismert címkék, néhány ijesztő hangzású zavar, amely hosszú évekig tartó, bánatkövekkel kirakott utat jelent a fejlesztő foglalkozásoktól a befogadó iskola megtalálásáig az anyagi és lelki terhek miatt. Egyre több szakember hívja fel a figyelmet arra, hogy ezek a fejlődési zavarok könnyen összetéveszthetők a csecsemőkori reflexek integrációjának hiányával.
Mit is jelent ez?
Szakértő: Zimmerer Anita gyógypedagógus
Egy tünet önmagában nem tünet, ennyi mindenkinek jár!
– szokták mondani tréfásan a gyógypedagógusok. Több tünet együttes előfordulása esetén azonban érdemes odafigyelni rájuk.
Több visszamaradt csecsemőkori reflex együttesen okozhat olyan tüneteket, amelyek akár autizmus spektrum zavarra utalhatnak. Az olvasás és írás zavarok, az Asperger-szindróma, az ADHD tünetei is megegyezhetnek az idegrendszeri éretlenség tüneteivel. Melyek azok a tünetek, amikre érdemes figyelni?
- Ha a gyermek hatévesen még szopja az ujját, mindent a szájába töm, nem szeret rajzolni, nem szívesen fog ceruzát a kezébe,
- nem érdeklődik a betűk és számok iránt,
- magába fordul, fél minden újtól, a változásokat rosszul tűri,
- nem szereti az idegeneket és ezt bizarrnak tűnő viselkedéssel jelzi,
- túl alacsony vagy túl magas az inger küszöbe…
- beszéde késve indul, szegényes a szókincse, nehezen fejezi ki magát, ügyetlen, reakciói nehézkesek.
- Ha mindent elejt, a tárgyak kiesnek a kezéből, ő maga is esik-kel és közben nem csapja le ösztönösen a tenyerét a földre.
- Ha állandóan izeg-mozog, képtelen egy helyben ülni.
Sajnos nagyon könnyen állapítanak meg egy bizonyos szindrómát, vagy fejlődési zavart, és irányítják egy speciális terápiára a gyermeket, de ha nem tisztázódik a probléma oka, akkor a terápia sem lesz sikeres. Ha a csecsemőkori reflexeket kiszűrték, és sikeres volt a terápia is, de a tipikus tünetek mégis fennállnak, akkor egyértelművé válhat egy diagnózis. Minden esetben érdemes neuropszichológus és szenzomotoros integrációs terapeuta, gyógypedagógus segítségét, véleményét kérni, ha gyermekünknél a fenti tünetcsoportot megfigyelhető. A kúszás-mászás kimaradása például nem csak ok lehet egy tanulási zavar hátterében, hanem következmény is. Csak akkor lesz hatékony a segítség, ha az elsődleges okot szüntetik meg, ha visszanyúlnak a fennmaradt csecsemőkori reflexekhez. Fontos, hogy szem előtt tartsuk: a mozgásfejlődés és az értelmi érés szoros kapcsolatban állnak egymással. Mert az idegrendszert a mozgás fejlődése is érleli.
A cikk első része itt: https://hellobaby.hu/hova-tunnek-a-csecsemokori-reflexek-1-resz/
A cikk a HelloBaby! magazinban jelent meg! Légy Te is előfizetőnk!