Egy érdekes regény színt visz a maratoni szoptatásokkal teli napokba. Egy izgalmas krimi megment a kísértéstől, hogy házimunkára vesztegesd a baba alvásidejét. A neveléssel foglalkozó könyvek eloszlathatják a szülői aggályokat, vagy megoldásokat kínálhatnak a problémákra.
Károlyi Nati összeállítása
Sok anya a kisbabás években kap rá az olvasás ízére és fedezi fel a helyi könyvtárat. A könyvtári hangulat pedig a kicsi babákat is azonnal rabul ejti.
Babaolvasók a könyvtárban
– Az Informatikai és Könyvtári Szövetség 2007 őszén kezdeményezte először, hogy a három éven aluliak és szüleik rendszeresen jelenjenek meg a könyvtárakban – tájékoztat a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK) Budafoki Könyvtárának vezetője – Könyvtárunk elsők között csatlakozott a “Babaolvasó”programhoz, hiszen a immár több, mint tíz éve birtokba vett új épület terveztetésekor is fontos szempont volt számunkra, hogy a kisbabás családok igényeit is maradéktalanul kiszolgáljuk.
Az egész épületben akadálymentesen lehet közlekedni babakocsival, pelenkázó, szoptatós fotel gondoskodik az édesanyák és a kisbabák kényelméről. A nagyobbacskák akár teljesen önállóan tudják használni az ovis WC-t közvetlenül a mesesarok mellett. Az alsó polcokra és a polcok lábánál elhelyezett műanyag ládákban tároljuk a kicsik kedvenc könyveit, hogy maguk is megtalálhassák, amit keresnek. A kölcsönző pultnál választhatnak maguknak társasjátékokat is, melyekkel helyben játszhatnak. – mutatja be röviden a könyvtárat Varga Mónika.
– Pályázati támogatással éveken át tartottunk ingyenes Ringató foglalkozásokat beiratkozott kismama és babaolvasóinknak Bauerné Tóth Katalin foglalkozásvezetővel. Gyakran a nagymamák is elkísérték a babákat. Ilyenkor természetesen szemezgettek is az anyukák a könyvkínálatból. Az első “ringatós” év babaolvasói már harmadik osztályos gyerekek. Legtöbben máig lelkes könyvtárlátogatók. A bababarátság annyira szívügyünk , hogy egyik évben mi adtunk otthont az Országos Babaolvasó Szakmai Konferenciának – büszkélkedik méltán a vezető könyvtáros.
A községi kulturális élet központja
A vidéki könyvtár nemcsak a könyvkölcsönzés színhelyeként, hanem egyben közösségi térként is működik. Így van ez Pomázon is.
– Évek óta rendezünk havi rendszerességgel ingyenes interaktív programokat legkisebb olvasóink részére – kezdi a könyvtári program ismertetését a Pomázi Könyvtár gyermekkönyvtárosa. – Télen minden hónap utolsó csütörtök délutánján diafilmet vetítünk a gyerekeknek, nyáron pedig ugyanebben az időpontban dramatizált mesefeldolgozásokat adunk elő síkbábokkal.
A mese után kézműveskedünk valamit, szintén a mese jegyében, végül a kis hallgatók adják elő a mesét a bábokkal!
Szerveztünk ezeken felül húsvéti tojáskeresést és farsangi mulatságot is. Ezeken felül a Művelődési Házzal közösen megalapítottuk az MTA, vagyis a “Mindent tudni akarok!” klubot, amit minden hónap második szombatjának délelőttjén tartjuk. Ilyenkor mindig más szülő készül fel olyan természettudományos témákból, mint a fény, vagy a hangok működése, és élményszerű klubfoglalkozást szervez az ovis, és kisiskolás közönség számára. – Jó a kapcsolatunk az olvasókkal, ismerjük az ízlésüket, igyekszünk a kedvükben járni. Folyamatosan frissítjük az állományunkat, hogy olyan példányok sorakozzanak a polcainkon, amiket szívesen kezükbe vesznek a kicsik és a nagyok. Azt látom, hogy a gyerekek tisztelik, megbecsülik a könyveinket.
A kis bölcsisek, ovisok sokszor magukhoz ölelve viszik haza szerzeményüket.
Nálunk gyerekkönyvet még soha nem ért szándékos rongálás, legfeljebb a rendeltetés-szerű használat közbeni balesetek: Szamárfül, szakadás, gyűrődés. Sok szülő meséli, hogy a gyerekek otthon külön polcot tartanak fenn a könyvtári könyveknek, számon tartják és szigorúan betartatják a kölcsönzési határidőt – számol be tapasztalatairól a könyvtáros.
– A 2002-es felújítás óta a leválasztott könyvtárszobában üzemel a gyerekkönyvtár.
Hiszen nem célunk könyvtárfóbiát kelteni az olvasókban. Hanem azt szeretnénk, hogy sokáig és szívesen járjanak könyvtárba a családok – avat be a pomázi gyerekkönyvtár szemléletébe a könyvtáros.
Játszva tanít és fejleszt
– A könyvtár által nyújtott lehetőségek szinte határtalanok a gyermek személyiségfejlődésének támogatására – foglal állást Csaba Eszter gyermekpszichológus.
– Nemcsak az értelmi képességek, a figyelem, az emlékezet, az érzékelés kerülhet előtérbe. Szociális szempontból a szükséges kapcsolattartás, beszélgetés, az együttműködés, a felelősség vállalás, a szabálykövetés alaposan körüljárható, megtanulható. Egyrészt a szülők példamutatása által, másrészt a gyermek aktív közreműködése révén. Hiszen neki is lehet saját olvasójegye, a felnőttekkel közösen figyelemmel követheti a könyvek kölcsönzési idejének lejártát, megismerheti a szabályokat, a rendszerezés logikáját. Tehát a gondolkodási, társas képességek is épülnek általa. Nem beszélve a rengeteg pozitívumról, amit a könyvek a képzeletvilágnak adnak már egészen kicsi kortól, miközben a család egy csodás együttes élményt tapasztal meg.
A szülők tapasztalatai:
“A megyei könyvtárba járunk Veszprémbe. A könyvtári napok keretében mindig van egy nap, amikor ingyenesen lehet beiratkozni, így mindannyian tagok vagyunk. A gyerekrészlegbe járunk főleg, ahol délutáni programként játszani is lehet, mert sok játék várja a gyerekeket. A felnőttbe csak felfutunk általában pár könyvért. A határidővel mindig hadilábon állunk. Új szolgáltatás, hogy email-ben figyelmeztetnek határidő előtt pár nappal, amit szuper dolognak tartok.” (Judit)
“A férjem könyvtárigazgató. A gyerekeink ott nőnek fel. Már három hónapos koruk óta járunk babafoglalkozásra, de rendszeresen van kézműves foglalkozás is vagy mindenféle más, nagyobb gyerekeknek. Most nyáron egyhetes tábort is tartottak.
A hét éves fiam már vagy 15 könyvet elolvasott a nyáron.” (Viki)
“Rendszeres könyvtárazók vagyunk, a nappalink meghosszabbításának hívjuk, mivel szemben lakunk az újpesti központi könyvtárral. Nagyon szeretjük a gyerekrészleget, mivel nem csak könyvek, hanem játékok és kézműves lehetőség is mindig rendelkezésre áll. A gyerekek számára ingyenes a beiratkozás, és fejenként 8 könyvet vehetünk ki. A kezdetektől fogva az olvasóvá nevelés a célom. Hiszem, hogy ez úgy tudom elérni, ha sokat vannak könyvek között. Néha mást nem is csinálunk, csak bemegyünk játszani, de azt is a könyvek „árnyékában” tesszük, és ez szerintem hat. A határidőre természetesen igyekszünk figyelni, de belefutottunk már pótdíjfizetésbe. Itt nálunk rendszeresen van diavetítéses délután, ezekre is, ha tudom, elviszem a srácokat. A könyvtári könyveket számon tartjuk, extrán vigyázunk rájuk, és most veszem észre a fiúkon, hogy elkezdtek tudatosan válogatni, az érdeklődésüknek megfelelően.” (Orsi)
“Pécsett élünk, a Tudásközpontba járunk gyerekkönyvtárba. Két iskolás gyerekemnek van olvasójegye, ingyenes számukra. Egyszerre fejenként 10 könyvet vehetnek ki. A négyéves kap a nagyok kvótájából. Nagyon élvezik. Segít megtanulniuk az odafigyelést a határidőkre. A kicsi egy darabig nem értette, hogy ez nem vásárlás, hanem kölcsönzés, de néhány alkalom után már rutinos könyvtárba járóvá vált. Szuper a könyvtár berendezése, az, hogy liftezni lehet, már csak hab a tortán. A bestsellereket sajnos vadászni kell, de én ezt sem bánom. Így legalább megtanulják, hogy nincs mindig minden rögtön csettintésre.”(Szilvi)
Fotónkon: MTA klub a pomázi könyvtárban
Ajánljuk még a témában: