Gyorsabban lesz rend és tisztaság, ha az egész család bekapcsolódik a munkálatokba, beleértve a gyerekeket is. De mennyi idős kortól és hogyan vegyük rá őket arra, hogy segítsenek?
Nagyné Poczai Melinda írása
Bölcsisek
Az apróságok számára jó móka utánozni házimunkát végző szüleiket: lelkesen tologatják a partvist a konyhakövön, megszerelnek bármit apa elcsent csavarhúzójával vagy kidobják a szemetet – plusz az általuk annak vélt dolgokat – a kukába. Persze mindez még csak játék. A bosszúságunk viszont nagyon is komoly, amikor sokadszorra kérjük meg hiába a háromévest, hogy szedje össze a szétszórt építőkockákat. Pedig lehet, hogy nem is vele van a baj, hanem a mi elvárásaink túlzóak. „A rendrakás kisóvodás korban még nem fog menni felszólításra. Ahhoz, hogy egyedül elpakoljon maga után, az kell, hogy belső szükséglete legyen a rend, ami lássuk be, ritkaság. Sokkal inkább működik az, ha vele együtt, játékos formában, mondókázással, énekléssel összekötve tesszük a helyére a játékokat.” – javasolja Gurdon Katalin pszichológus, aki szerint nagyjából az óvodáskor végén vonhatjuk be rendszeresen a gyerekeket a házimunkába.
Feladatok bölcsiseknek
– játékok elpakolása csoportosítással (pl. először csak a piros dolgokat vagy csak a kisautókat, stb.)
– üres joghurtos doboz, csokis papír, stb. kidobása a szemétbe
– önállóságra szoktatással segíthet a saját maga ellátásában (pl. étkezés, kézmosás egyedül)
Ovisok
„Az óvoda utolsó évében már komolyabb iskola előkészítő foglalkozások zajlanak, ezzel párhuzamosan otthon is kaphat a gyermek állandó feladatokat. De lehetőleg ekkor se utasítsuk, hanem beszéljük meg vele, hogy szükségünk van a segítségére, mert ha fontosnak érzi magát, az építi az önbizalmát. A legjobb, ha a házimunka végzésére van egy kialakult rendszer, amelyben minden családtagnak megvan a maga feladata, akkor abba a gyerek is jobban be tud illeszkedni. Hogyan is várhatnánk el tőle, hogy az oviból hazaérve segítsen, ha azt látja, hogy apa is csak tévézik munka után? A példamutatás akkor is nagyon fontos, ha látszólag nincs eredménye. Lehet, hogy csak felnőttkorban, saját háztartást vezetve mutatkozik meg a gyermekként elsajátított minta.” – foglalja össze Gurdon Katalin.
Feladatok ovisoknak
– zoknik párosítása
– asztalterítés
– szennyes szétválogatása szín szerint
– teregetéskor a ruhadarabok adogatása
– mosogatógép kipakolása
– portörlés
– viráglocsolás
Kisiskolások
Amikor iskolába kerülnek a gyerekek, hajlamosak vagyunk sajnálni őket, amiért annyi tananyagot akarnak a fejükbe tömni, és még azt a nehéz iskolatáskát is cipelniük kell. Legszívesebben az otthoni teendők alól is felmentenénk őket, hiszen van elég dolguk szegényeknek. A pszichológusnak viszont más a véleménye. „Meg kell, hogy szokja a gyermek, hogy nem csak az iskolában, hanem otthon is vannak elvárások. Elmosogatni vagy levinni a szemetet teljesen más jellegű tevékenység, mint a tanulás. Ennyi kikapcsolódás kell is két leckeírás között, nem beszélve arról, hogy legfeljebb 10-15 percet vesz igénybe az egész, miért ne férne bele az idejébe? Ráadásul megéri, ha látja, hogy anyu mennyire örül a segítségnek.” – mondja Gurdon Katalin, és hozzáteszi, hogy a házimunkát elsősorban szeretettel érdemes jutalmazni. „Egy kedves szó, vagy dicséret nagyon motiváló tud lenni, az viszont egy életre el tudja venni a gyerek kedvét, ha munkáját kijavítjuk vagy elvégezzük helyette. Ha nem bírjuk kivárni, míg ő maga megcsinálja, azzal azt sugalljuk, hogy nincs is igazán szükség a segítségére.”- figyelmeztet a pszichológus.
Feladatok kisiskolásoknak
– rendrakás a szobájában
– sepregetés
– mosogatógép bepakolása
– ruhák összehajtogatása
– háziállat ellátása
– cipőpucolás
– postaláda ürítése
– egyszerűbb konyhai feladatok (pl. diódarálás, sajtreszelés, kókuszgolyó hempergetés, szendvicskészítés, stb.)
Megjelent a HelloBaby! magazin 2015. augusztus-szeptemberi számában. Legyél Te is előfizetőnk!