Mikor óvodaérett a gyermek? Menjen-e hatévesen iskolába? Összetett kérdések, melyekről sokszor csak akkor derül ki, hogy jól döntöttünk-e, ha már megléptük.
Minden kicsi megy 3 évesen az óvodába?
A 3 éves óvodáskorú gyermekek 13%-át nem íratják be az óvodába, és nem is kérik a felmentésüket, ezzel indokolatlan esetben a gyermek fejlődését, közösségi beilleszkedését és későbbi iskolai sikereit veszélyeztetik. 2020. januárjától az OH országos adatbázisa alapján a kormányhivatal követi nyomon a 3. életévet betöltött gyermekek óvodakezdését, és indokolt esetben természetesen engedélyezi a felmentést.
Óvodakezdés halasztásáról
“A hatályos jogszabályi rendelkezések alapján a szülők – legkésőbb a tárgyév május 25-éig benyújtott – kérelemben kérelmezhetik a területileg illetékes járási hivatalnál gyermekük óvodakezdésének halasztását.” -olvasható a kormanyhivatal.hu oldalán.
És amikor hat éves lett vajon maradjon még egy évet az oviban?
Az iskolai halasztásról
Az iskoláztatást illetően a következőket kell tudni. A tanköteles korú gyermekek döntő része iskolaérett. A felmentést érintő változások a 6. életévét betöltött, azaz tankötelessé vált gyermekek azon részét érintheti, akiknél a szülők további egy évvel szeretnék meghosszabbítani az óvodáztatást, amire a törvény lehetőséget nyújt.
Az OH a kérelem elbírálásakor természetesen figyelembe veszi a kérelmező szülő indoklását, és a szülő által fontosnak tartott és benyújtott dokumentumokat, így például az óvodából kikérhető fejlődési naplót, a szakorvosi igazolásokat, az óvodapedagógus, a gyógypedagógus, a fejlesztőpedagógus, a gyermekorvos írásos véleményét is.
Nem igaz az, hogy az ő véleményüket figyelmen kívül hagyva születne döntés.
Az eljárás 60 napos. Ha a szülő nem ért egyet az OH döntésével, akkor természetesen lehetősége van jogorvoslatra.
Az OH, amennyiben a szülő által benyújtott kérelmen és dokumentumokon felül szükségesnek látja, akkor hivatalból további szakértőt, a pedagógiai szakszolgálat szakértőit (pszichológus, gyógypedagógus, konduktor stb.) is bevon a vizsgálatba. Ez számukra nem új feladat, eddig is ők végezték az iskolaérettségi vizsgálatokat. Az iskolaérettségi vizsgálatok módszertana sem változik.
Nem az a cél, hogy óvoda- és iskolaéretlen gyermekeket mindenáron óvodába vagy iskolába kényszerítsék. Az volna fontos, hogy kiszűrjék a visszaéléséket, a gyermek szempontjából kifejezetten hátrányos és indokolatlan felmentéseket, amely mögött gyakran más – a gyermek valós fejlettségi szintjétől független – okok is állhatnak.
Forrás: Emberi Erőforrások Minisztériuma
Ajánljuk még a témában: