Ha sorba vesszük azokat az ajánlásokat, mi mindenre kell odafigyelni a kisgyermekek fejlődése kapcsán, a közös zenélés bizony nem jelenik meg az első fontossági helyeken. Hiszen a dalokat, énekeket a gyermek egyedül is hallgathatja, elég ha bekapcsolja a televíziót, a számítógépet vagy a táblagépét. De a „mesterséges” zene soha nem pótolja azt az élményt, amit a gyermek a szülőkkel való együtténekléssel kap. Ezt az élményt ugyanis a közösen átélt öröm jelenti.
A zene megnyitja a világ kapuit a gyermekek előtt
Ma már tudományosan is bizonyított, hogy a harmonikus zene pozitívan hat az emberre, beleértve a még meg nem születetteket is. A zene segíti a világgal való megismerkedés folyamatát, az információk feldolgozását, hozzájárul az absztrakt és hatékony gondolkodás kialakulásához. Fejleszti a motorikus képességeket, mivel elősegíti a test ellazulását és a mozgások koordinálását. Támogatja az érzelmi intelligencia fejlődését és a kreativitást. A dalok segítségével a gyermekek nem csupán az őket körülvevő tárgyakat ismerik meg, szavakat sajátítanak el, fejlesztik képességeiket, de kapcsolatokat is teremtenek és megtanulják megérteni saját és mások érzelmeit is. De a legfontosabb és mérhetetlen érték az, hogy a gyermek mélyen átérzi az összetartozást azzal a közeli személlyel, akivel énekel.
A legfontosabb a ritmus
A gyermekek ösztönösen vonzódnak a ritmushoz és a ritmikus játékokhoz, miközben spontán módon egyesül bennük a beszéd, a zene és a mozgás. Ezt a felismerést először a múlt század harmincas éveiben Carl Orff zeneszerző, pedagógus, az ismert Carmina Burana szerzője fogalmazta meg, A gyermekek természetes ritmusérzéke összefügg a biológiai ritmusok adottságával, de hatással van rá az anya lépéseinek méhben érzékelt ritmikája és a kézen vagy ölben ringatás ismétlődő hullámzása is.
Carl Orff egész sor egyszerű hangszert készített, amelyeket ma Orff-hangszerekként ismerünk. Technikailag könnyen kezelhetők, ezért otthon is használhatók és nem igényelnek semmiféle zenei képzést. Ide tartoznak a ritmikus ütőhangszerek, mint pl. a ritmusfák, ujjcintányér, triangulum, csengettyűk, tamburin, kézidob, sámándobok vagy rumbatök, és a melodikus hangszerek, mint a xilofon vagy a csőhangsor. A kisebb gyermekek ezekkel az egyszerű hangszerekkel kísérhetik a gyermekdalokat, később pedig segítségükkel elsajátíthatják a zeneelméletet alapjait is.
Bízza a gyermekeket szakemberekre
Lehet, hogy nem érez elég zenei képességet önmagában, hogy gyermekével belefogjon egy közös otthoni muzsikálásba vagy csak egyszerűen már kimerített minden lehetőséget, és nincsenek további ötletei zenei tevékenységeik bővítésére. Ebben az esetben – de nemcsak ebben – kitűnő megoldás egy kiváló és tapasztalt tanár vezette szervezett „zenesuli”. Itt helyettesítik Önt és olyan tevékenységekkel gazdagítják a foglalkozásokat, amelyeket az otthoni körülmények között nem tudna gyermekének biztosítani.
A kis zeneiskolákban, amelyeket a gyermekek – szülői kísérettel – már 18 hónapos koruktól látogathatnak, kifinomult zenepedagógiai módszereket alkalmaznak a foglalkozások levezetéséhez, miközben a gyermekek elsajátítják a többiekkel való együttműködés és a tanító tekintélyének mibenlétét is. A legtöbb zeneiskola lehetővé teszi az első óra ingyenes megtekintését, így a szülő és a gyermek eldöntheti, mennyire felel meg az adott módszer az elvárásaiknak.