Magyarországon egyértelműen orvost szokás választani elsősorban. Pedig az is igen lényeges tényező, mi fogadja majd a szülészeten az anyát és az újszülöttet. A KANGA Egyesület Szülészetválasztó projektje hasznos információkat gyűjtött egybe arról, mire számíthatnak a különböző kórházak szülészetén az anyák.
Károlyi Natália interjúja
A szülést ma már nem csak túlélni akarjuk. Életre szóló élményt remélünk tőle. Tisztában vagyunk vele, hogy az emberséges hangnem, és a tájékozott döntéshez való jog minden körülmények között megillet minket. Bízunk a saját testünk erejében és bölcsességében, ragaszkodunk a párunk állandó jelenlétéhez, és egyre többen női segítőt, dúlát is szeretnénk magunk mellé. Az egészséges, érett újszülöttünket pedig egy percre sem szeretnénk kiadni a kezünkből. Köztudott tény, hogy sok magyar szülészeten ezek az alapvető igények is különleges kívánságnak számítanak. A KANGA Egyesület Szülészetválasztó projektjének célja, hogy átláthatóvá tegye, melyik intézmény mit tud kínálni az őket választó családoknak, és egyenes párbeszéd induljon meg a szülészeti szolgáltatók és az anyák között. Maroy Dittával az egyesület és a projekt vezetőjével beszélgettünk.
Maroy Ditta: Mikor dúlaként először kísértem kórházi szülést, meghatározó tapasztalatot szereztem arról, mennyire különbözőek az egészségügyi segítők és a családok szempontjai az ellátással kapcsolatban. Sokkolt a különbség. Kívülről szinte semmi nem érződik abból az égi háborúból, amire én emlékeztem a saját szüléseim kapcsán. A szolgáltatóknak megvannak a maguk szabályai, elsősorban ezeknek próbálnak a dolgozók eleget tenni. A legtöbb helyen akad néhány határfeszegető orvos, illetve szülésznő, aki a saját meggyőződése szerint kíséri a folyamatot, és hajlandó bevállalni a felettessel való konfrontálódás kockázatát is. De többségben mindenütt az óvatosabb, szabálykövető szakemberek vannak. A legfontosabb prioritás számukra, hogy a feladatukat a szabályok szerint lássák el. A Szülészetválasztó a családok sajátos szempontjait igyekszik képviselni.
– Például az is elég markáns különbségnek tűnik, hogy a családok szolgáltatásként tekintenek az ellátórendszerre és elvárásokat támasztanak, a kórházi szülészetek azonban nem szívesen tekintenek a munkájukra szolgáltatásként.
M.D.: Valóban sok helyen fennmaradt a tekintélyelvű szemlélet. Amikor elkezdtük kikérni a szülészeti szolgáltatók adatait, volt egy-két intézmény, ahol valósággal meg voltak botránkozva a szakemberek, honnan veszem a bátorságot, hogy az ellátással kapcsolatos adatok iránt érdeklődjem. Felháborodásuk vezérgondolata az volt, hogy szakmaiságuk színvonala nem mérhető fel az általam feltett kérdésekkel. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) azonban állásfoglalásában egyértelműen kimondta: Társadalombiztosítási járulék fizetőként minden ellátásunkhoz kapcsolódó adathoz jogunk van – akár visszamenőleg is. Jogállamban élünk, az átláthatóság az egyik legfontosabb demokratikus igény. Meg kell jegyezzem azonban, hogy az adatszolgáltatók nagy része segítőkész és együttműködő.
– Egyes szolgáltatók megbotránkoztak, mások önként is bevállalták…
– 17 állami intézmény minden külön eljárás nélkül válaszolt a kérdéseinkre. Ebben a hullámban szolgáltatott adatot négy intézményen kívüli bábaszolgálat, valamint egy budapesti magánintézmény is. Rájuk nem vonatkozik az előbb említett adatszolgáltatási kötelezettség, hiszen nem TB finanszírozott szolgáltatók, mégis együttműködtek velünk. A többi állami szolgáltatótól a kimittud.org felületén keresztül kértük ki az adatokat. Aki 15 napon belül nem válaszolt, annak elküldtük a NAIH állásfoglalását. A legtöbben erre már reagáltak, de akadt, aki még ezután is kitartott. Még mindig várunk néhány visszajelzésre. Ha minden kötél szakad, az adatkikérés következő lépését is megtesszük: kipereljük az adatokat. A jog mellettünk áll. Lengyelországban különben volt már példa szülészeti adatok peres úton történő beszerzésére
– Vajon mennyire megbízhatók az önbevallásos adatok?
M.D.: Amikor elkezdtem közzétenni az egyes kórházak statisztikáit, jellemzően bizalmatlanul fogadták az édesanyák. Sok komment kétségbe vonta a megjelenő válaszok valóságtartalmát. Úgy gondolom ez is elég erős jelzés a szolgáltatók felé. Ideje lenne meghallgatni a nők igényeit, és mindenkinek a saját élethelyzetéhez legjobban illeszkedő megoldást felkínálni.
Én minden kételkedő kismamát és kísérőt arra tudok bíztatni, kérdezzen rá a számára fontos szempontokra egyértelműen az őt gondozó szakembernél, akár a szülészetválasztóra hivatkozva! “A szülészetválasztó szerint ebben az intézményben lehetséges vízben szülni. Én is erre készülök. Mik a feltételei?” Azokkal az adatokkal nem tartoznak elszámolással a szolgáltatók, amikről maguk sem vezetnek nyilvántartást. Ezeket minden esetben feltüntetjük majd a készülő e-bookban. Reménykedem benne, hogy a Szülészetválasztó nemcsak a családok és a szolgáltatók közötti párbeszédet indítja majd el, hanem a szakembereket is ösztönzi az egymástól való tanulásra. Ezek objektív tények, feketén-fehéren le van írva, hogy egyik kórházban 90% az adott beavatkozás gyakorisága, a másikban pedig mindössze 10. Nem létezik, hogy ekkora különbség legyen a két intézményben szülő nők biológiai adottságaiban. Egyértelmű, hogy a szüléskísérés módjában keresendő a magyarázat.
– Vannak ennél is objektívebb tények. Például, hogy egy adott intézmény rendelkezik-e a Bababarát Kórház minősítéssel vagy sem. Ez egy laikusként is könnyen kideríthető információ. Mindez nem akadályozott meg bizonyos kórházakat, hogy valótlanul ebbe a kategóriába sorolják magukat.
M.D.: Sajnos korántsem jellemző, hogy tisztában lennének az édesanyák azzal, mit is takar pontosan ez a cím, és abban sem vagyok biztos, hogy minden kórház előtt világos. Én annyit tudok tenni a korrekt tájékoztatásért, hogy az e-bookban lábjegyzetben feltüntetem, hogy a válasszal ellentétben az adott intézmény nincs rajta a magyarországi bababarát szülészetek listáján.
– Ha jól értem, akkor a Szülészetválasztó nem egy megkérdőjelezhetetlen várandóskézikönyv, sokkal inkább jelentős befolyásoló tényező szeretne lenni.
M.D.: Célom a nőközpontú szülészeti ellátás megvalósítása. Ez csak úgy válhat valóra, ha a szolgáltatók elkezdik partnerként kezelni a várandós nőket. A Szülészetválasztó adatait évente frissítjük majd, így szépen követhető lesz a változás. Minden fórumon igyekszünk jelen lenni, jövőre pedig egy TDK dolgozattal is készülök a témában. Próbálom minél hatékonyabban keresztül vinni az üzenetet: A nők és a családok igényeit nem lehet többé félvállról venni. Már csak azért sem, mert az anyák elégedettsége egyben a szolgáltatók érdeke is.
Itt találod online a Szülészetválasztót
Érdemes böngészgetni! Kiderül a válaszokból, hány császármetszés után van még esélyed hüvelyi úton szülni, lehet-e vízben vajúdni, szülni, 2016-ban hányan szültek természetes úton császár után, mekkora a gátmetszések aránya és így tovább.
Megjelent a HelloBaby! magazin 2017. október-novemberi számában.