Hogyan látják a babák a világot? Honnan tudjuk, mire gondolhatnak, amikor még nem tudják nekünk elmondani? Hogyan kezdik el érteni a beszédet és kezdenek maguk is beszélni? Mi jár egy óvodás fejében?
Ismerje meg a Budapesten működő fejlődéskutató központok munkáját! Március 30-án a MTA Természettudományi Kutatóközpontjában több budapesti kutatóközpont mutatkozik be. A kutatócsoportok közös küldetése, hogy minél többet megtudjanak a csecsemők és kisgyermekek gondolkodásáról, a beszédfejlődésről. A látogatók rövid előadásokon és interaktív bemutatókon keresztül nyerhetnek betekintést a fejlődéslélektan kérdéseibe és módszereibe.
Időpont: 2019. március 30., szombat (13:00-18:00)
Helyszíni regisztráció kezdete: 12:15
Helyszín: MTA Természettudományi Kutatóközpont, 1117 Budapest XI., Magyar tudósok körútja 2., földszinti kis és nagy előadó, aula
Regisztráció az eseményre: https://goo.gl/forms/2WwXSnns9dUYJwKk1
Program*:
12:15 A helyszíni regisztráció kezdete
13:00 A program megnyitása (Winkler István)
13:05 – 14:30 Bemutatkoznak a laborok (1. rész)
14:30 – 15:30 Szünet: interaktív kiállítás, bemutatók megtekintése
15:30 – 17:00 Bemutatkoznak a laborok (2. rész)
17:00 – 17:05 Zárszó
17:05 – 18:00 Interaktív kiállítás, bemutatók megtekintése
18:00 A rendezvény vége
Előadások
(1) A Kognitív Babalogika: bepillantás a gondolkodás fejlődésének kezdeteibe (Téglás Ernő, CEU Babakutató Labor)
(2) Koraszülöttek nyelvi fejlődése az élet első évében (Varga Zsuzsanna, MTA TTK AKK, Neurokognitiv Fejlődés Kutatócsoport)
(3) Társas Elmék – Bemutatkozik az ELTE Babalabor (Oláh Kata, ELTE Babalabor)
(4) A baba- mama kapcsolat egyéni mintázatai- a biológia és pszichológia összekapcsolódása az első évben (Márkus Lilla, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport & Barta Csaba, SE, Orvosi Vegytani, Molekuláris Biológiai és Patobiokémiai Intézet)
(5) A babák szókincsfejlődése: tekintetkövetéses és kérdőíves vizsgálatok (Kas Bence & Káldi Tamás, MTA NYTI, Pszicholingvisztikai Kutatócsoport)
(6) Az átvitt jelentések és utalások megértése kisgyermekkorban. (Balázs Andrea, BME TTK KTT, Kísérleti pragmatika kutatócsoport)
Interaktív bemutatók
(1) Mobil Eye-tracker – az emlékezeti rekollekció vizsgálatára (Nagy Márton, ELTE Babalabor)
(2) Hogyan alkotunk kísérleti tárgyakat? – Idői viszonyok előhívás kisgyerekeknél (Király Ildikó & Elekes Fruzsina, ELTE Babalabor)
(3) Mozgás, figyelem, gondolkodás- a csecsemő készségeinek megismerése (Farkas Flóra, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport) 14:30 – 15:30
(4) A kapcsolat megfigyelésének szubjektív és objektív lehetőségei (Márkus Lilla Viktória, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport) 17:15 – 18:00
(5) Ügyürübügyürü, avagy a dajkanyelv tanulható? (Mády Katalin, Kohári Anna, Szalontai Ádám, MTA-NYTI, Analógiás, Laboratóriumi és Formális Fonológia-Alaktan Kutatócsoport & Deme Andrea ELTE BTK, Fonetikai Tanszék, MTA-ELTE, Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport)
(6) Hogyan értik meg a gyermekek a bizonytalan jövőbeli eseményeket? (Neha Khetrapal & Madarász Levente, CEU Babakutató Labor)
(7) Hogyan értelmezik a gyerekek a manuális jeleket? (Bulatovic-Hajnal Edina, CEU Babakutató Labor)
(8) Alfi, a “jó mobil”: hogyan fordíthatjuk pozitív irányba a gyerekek kütyüzését? (Konok Veronika & Jurányi Zsolt, Alfa Generáció Labor)
Forrás és további információ: http://www.ttk.mta.hu/aktualis-hirek/kis-tudosok-delutanja-2019