Mivel segíthetjük egyéves kisgyermekünk egészséges fejlődését? Nem kell nagy dolgokra gondolni: legyünk együtt, csináljuk együtt, meséljünk, énekeljünk…
Sződy Judit írása
Beszéd – hogyan alakul?
Van baba, aki egy éves kora előtt kimondja az első bizonyosan értelmes szót, és van, aki már elmúlt kettő, amikor ezt megteszi. Az időponton kívül még a beszéd kialakulásának módja is nagyon változatos. Akad olyan gyerek, aki egy-két szót használ nagyon sokáig, és csak hónapok múlva bővül jelentősen a szókincse, van, aki folyamatosan kezd újabb és újabb szavakat használni, és van, aki csak egy két értelmes szót használ, de szinte állandóan halandzsázik, az anyanyelvére jellemző hangsúlyokkal. A kimondott szavak változatosságánál fontosabb a beszédértés.
Hogyan fejlődik a beszéd?
A beszéd képessége csak úgy tud fejlődni, ha a kisgyerek jól hallja, hogy beszélnek hozzá, és el tudja különíteni a szavakat.
A mesét természetesen mindig a legjobb a gyerek életkorához szabni, ez még nem a bonyolult tündérmesék ideje.
Nem kell erőltetni!
Amivel biztosan nem segíted a beszéd fejlődését, ha minduntalan kijavítod a helytelenül ejtett szavakat, ha megismételteted vele a helyes változatot, ha feladathelyzetbe hozod, és szavakat, mondókákat akarsz vele megtanultatni. A legtöbb gyerek „magától” megtanul helyesen beszélni, vagyis pusztán attól, hogy a környezete helyesen beszél. Ráébred a hibákra, és elhagyja a hibás alakot. Valószínű, hogy egyszer szomorúan ébredsz rá, hogy nincs többé vimmalos és tocsolya…
Értelmi fejlődés
Milyen okos ez a kisgyerek! – lelkesednek a nagyszülők, bármit is csináljon szemük fénye. De mit is értünk értelmi fejlődésen ebben a korban? Leginkább azt, hogy a gyerkőc egyre inkább megérti, mi történik körülötte. Megfelelően képes utánozni bizonyos tevékenységeket, megérti az egyszerű szabályokat, kategóriákba tud rendezni dolgokat. Lassan összetettebb kéréseket is tud teljesíteni (Menj ki a mamához, kérj tőle inni!), illetve megért bizonyos összefüggéseket (Akkor esszük meg a szőlőt, ha hazaértünk.).
Minden érdekes!
A másfél-kétéves gyerek már roppant kíváncsi. Szinte folyamatosan kérdezgeti „mi ez?”, és ennek változatait. Kialakulhat már kitüntetett érdeklődés bizonyos dolgok iránt – vonatmánia, kutyaimádat. Lehetnek kedvenc játékai is. Nagyon fontos, hogy ne legyenek elvárásaink még a kicsi felé, ne hangoztassuk, hogy neki ezt és azt már tudnia kéne. Ne feltételezzük róla, hogy ha egy intelmet megért, akkor képes is lesz annak megfelelően viselkedni (pl. Ne öntsd ki a legókat a földre!).
Csináljuk együtt!
Azzal segíthetjük az értelmi fejlődését, hogy bevonjuk az életünkbe, segíthet nekünk, amiben tud (pl. teregetés, száraz ruhák összegyűjtése, és így tovább), és eközben elmondjuk, mi milyen színű, mit hová teszünk (kategóriák, halmazok), mit miért csinálunk (összefüggések). Nem kell feltétlenül drága fejlesztő játékokat vásárolnunk, hiszen minden játék fejleszt, és a gyermek számára minden tevékenység játék. Komoly fejlesztő hatása van, ha kortársak, vagy kicsit nagyobb gyerekek társaságába járunk, hiszen felszabadultan utánozhatja a többieket, és megfigyelheti más korosztály tevékenységét.
Írásunk első részét itt olvashatod: