Már az anyaméhben fejlődő magzat is képes megkülönböztetni másokétól az édesanyja hangját, érdemes tehát korán kezdeni a beszéd- és szókincsfejlesztést, a mesemondást, mondókázást!
Szerző: Zimmerer Anita gyógypedagógus
Az első év
3 hónaposnál fiatalabb korában a csecsemő azonosítja környezete hangjait. Ha megijed, összerezzen, ha tetszik neki, amit hall, gügyögéssel reagál rá.
3 hónapos korától a baba hangokat próbál képezni, féléves korától hangzóképzést végez. Félelem nélkül sokat mosolyog, hangosan nevet.
Egészséges fejlődés esetén 8 hónapos korára figyel a nevére. Ha a külvilág ingerszegény, ezek a szakaszok eltolódhatnak.
10 hónapos korig tart a beszéd előtti periódus a nyelvfejlődésben, majd jön a megnevezési fázis. Az idősebb csecsemők már felismerik a környezetüket, az ismeretlen dolgokkal szemben bizalmatlanná válnak. Szüleik személyét képesek elkülöníteni, elkezdik használni az anya–apa kifejezéseket, megtanulják kimondani saját nevüket és a „nem” szót, melynek jelentését is gyorsan megismerik.
Ha még nem beszélnek, akkor is legalább 50 szót megértenek, kommunikációra képesek, intenzíven fejlődik a metakommunikációjuk, gesztusokat, grimaszokat használnak.
Az első születésnapot elhagyva
1 éves korra a beszéd fejlődése igazán látványossá válik. A kis totyogók folyamatosan fecsegnek, néha úgy hangzik, mintha egyszerre több szót próbálnának kimondani, szórakoztató hallgatni őket.
Megkezdődik a szavak kimondásának kora, kialakul a beszéd sajátos dallama, mely egyre folyamatosabbá válik.
1,5 éves korukra a megértett szavak felét megfelelően használni is tudják a gyermekek. Érdeklődésük egyre nő környezetük tárgyai iránt, melyeket próbálnak megnevezni. Naponta akár 10 új szót is képesek megtanulni. Rámutatnak az ismerős tárgyakra, személyekre és megnevezik őket. Arra is rájönnek, hogy a beszéd segítségével kifejezhetik vágyaikat és akaratukat.
18-24 hónapos kor között a kicsik képessé válnak a gondolataik kifejezésére. Mondataik még rövidek, nyelvtanilag pontatlanok, távirati stílusúak, de hallgatóságuk számára érthetővé válnak.
Mindehhez elengedhetetlen, hogy kezdettől halljanak sok beszédet, meséket, legyen szép a nyelvi minta, amit kapnak. A mesélt mesék támogathatják passzív, majd aktív szókincsük alakulását.
Ajánljuk még a témában: