A mesék új világokat, bonyodalmakat vetítenek elénk, a lehetséges megoldásokat és a jó győzelmét mutatják meg, ráadásul szórakoztatnak, elgondolkodtatnak és oldhatják a lelki feszültségeket. Fejlődik általuk a szókincs, a fantázia, miközben szorosabbá válik a szülő-gyermek kapcsolat is. Ideális esetben a kicsik naponta kapnak mesét élőszóban.
Szerző: Zimmerer Anita pszichopedagógus
Miért jobb, ha rajz- és animációs filmek helyett élőszóban hallhat a mesét a gyermek? Mert ez esetben képzeletét, benső képi világát is mozgósítania kell. Lehet fejből mesélni, könyvből mesélni, de még a „konzerv” képeket felvonultató diavetítős mesélés is jobb, mint a mesefilm.
A belső erőforrások aktivizálása
A mesék pozitívan befolyásolhatják a gyermek világról alkotott képét – megtanulhatja például rajtuk keresztül, hogy hosszú távon a jószívűség, a másokat segítő viselkedés kifizetődő. A meséknek a gyermeki énkép alakulásában ugyancsak óriási szerepük lehet.
A mesékben megfogalmazódó mély életbölcsességek később, krízis vagy problémahelyzet esetén erőforrásként hívhatók elő. A mesepszichológia legnagyobb tanítása, hogy a bennünk lévő erőforrások aktivizálására fókuszál, abból kiindulva, hogy a kérdéseinkre minden megoldás, minden válasz megvan már a lelkünkben. A mese pedig segít, hogy ezek felidéződjenek.
Mágikus és valós megoldások
A mesékben működik az a fajta csodás véletlen, amely a mindennapjainknak is része lehet. A mesehős csak úgy, „véletlenül” rátalál a dolgokra – ennek analógiáját szem előtt tartva a hétköznapi hős is megérezheti, hogy adott esetben mi a helyes út. Fontos a megfelelő történet kiválasztása.
Amikor egyedül „néz” mesét a gyermek, akkor ez a biztonsági faktor hiányzik.
A mesehallgatás csodája
A mesehallgatás tanulható és tanulandó képesség – olvashatjuk a Tudomány és hivatás című folyóirat 2019/1-es számában, Pintér Henriett e témával foglalkozó, összegző tanulmányában. A szerző a továbbiakban korábbi kutatásokra hivatkozva azt is kifejti, hogy a gyermek a mesei élményt valóságos emberek és események analógiáira építve dolgozza fel, és hogy a hőssel való azonosulását a vele való kontemplatív (elmélyedő) együttmozgás teremti meg. A mese a gyermek képzeletére hat, és ezen keresztül elősegíti az utánzást, a szereptanulást. Hazai, többek között a gyermek mesebefogadását ismertető pszichológiai összegző írások a játék és a mese közötti párhuzamra is felhívják a figyelmet, ugyanis közös vonása e két tevékenységnek a belemerülés. A mesék, melyek a művészi nevelés eszközei is, intenzív fókuszált figyelmi állapotot, egyfajta mesehallgatási transzállapotot idézhetnek elő, amely lehetővé teszi a hétköznapi cselekvésekből való kilépést, a csodálatos, a szokatlan pillanatának megélését, a beleélés folyamatának elindulását.
Az élő mesében nem fenyeget a gyorsan villódzó, sok vágással operáló megjelenítés, ami a rajzfimek, animációk sajátossága. Azok befogadása közben a képi ingerek olyan gyorsan váltják egymást, hogy a gyermeknek nincs ideje feldolgozni, amit lát. Ha tőlünk hallja a mesét, akkor lehetősége van az azonnali kérdezésre, nekünk pedig a válaszadásra, ezáltal megteremtve számára a pszichés építkezés alapjait.
Galigali álma – avagy felbukkan Mufi
A fenti címmel jelent meg szerzőnk, Zimmerer Anita második mesekönyve, melyet 7 éven felüli gyerekeknek ajánl. Az új könyvben első kötetének – Galigali, a medvekapitány – történetei folytatódnak. Ezek mindegyike fejből mondott meseként született, alapjukat valóságos családi élménymorzsák adják. Galigali, a plüssmackó hajóskapitányként járja a világot Szélvész nevű hajóján. Legénysége többek között kutyákból és medvékből áll, melyeknek figuráiban a szerző kislánya, Nyáradi Luca kedves plüssjátékai elevenednek meg. Luca egyszersmind a könyv illusztrátora is.
GYERMEKPSZICHOLÓGIA – Születéstől egészen 6 éves korig
Félelem, hiszti, dackorszak, agresszivitás, veszekedés, válás, körömrágás, büntetés, testvérféltékenység. Az ezekhez hasonló kérdések sora végtelen – és ez így természetes! Hiszen a szülői szerepet is tanulni kell. Ehhez nyújt segítséget könyvünk, születéstől egészen 6 éves korig.