Játszani jó, ezt mindenki tudja, aki emlékszik még gyermekkora kedvenc időtöltéseire. Nem árt, ha tudjuk, mikor, milyen játékok ideje érkezik el a kicsik életében. Nem előnyös, ha elhalmozzuk őket, mert megnehezítjük a választást számukra.
Szakértőnk: Zimmerer Anita gyógypedagógus-pszichopedagógus és W. Ungváry Renáta
A gyermeknek, aki önállóan játszik, nincs szüksége fejlesztésre, így drágán kínált fejlesztő játékokra sem.
Olyan képességek fejlődését segíti, amelyek a gyermekkor végére alakulnak ki teljesen. Segíthet az energiafelesleg levezetésében, de látható benne a képzelet, a vágyak kivetítése is. Számára ez a világ megismerésének egyik eszköze!
Már a kisbaba is játszik!
Bármilyen meglepő, a mozgás, cselekvés, érzékelés, a mászás, a kéz használata is egyfajta játék a baba számára. Az első játékok a szájhoz kapcsolódnak a szopómozgás és a hangadás során. Azután következnek a különböző próbálgatós játékok is, amikor például a forgást gyakorolja: ha sikerül, boldogan ismételgeti újra és újra. Ekkortájt jelennek meg az életében különböző begyakorolt cselekvéssorok, például egy csörgővel is hosszasan és örömmel játszik.
Próbáljátok ki!
- alulról jól szigetelt játszószőnyeg különböző tapintású anyagokkal, tárgyakkal
- Kukucska-játék: itt a baba, hol a baba?
- keljfeljancsi típusú játékok, amelyek halk, csilingelő hangot is kiadnak
A mozgásé lesz a főszerep
Amikor a helyzetváltoztató mozgások után a helyváltoztatás is megjelenik, a lehetséges játékok palettája is hatalmasra bővül. Az önálló ülés képessége lehetővé teszi, hogy a baba egyre összetettebben és ügyesebben használja a kezecskéit. Előtérbe kerülnek azok a játékok, amelyeknek lényeges eleme a mozgás. A már ülni tudó csecsemők szívesen fedezik fel a guruló, tologatható játékokat, és lassan abba is beletanulnak, hogyan húzhatják maguk után kedvenceiket. Egyéves kor környékén rohamosan nő a nagyobb méretű babajárművek népszerűsége, amelyekre akár rá is lehet ülni, de eleinte inkább a tologatás, ki-be pakolás a kedvenc tevékenység.
Próbáljátok ki!
- régi táska zsebekkel, rekeszekkel, tele érdekes, veszélytelen tárgyakkal, amelyeket a baba ki-be rámolhat, felfedezhet
- konyhaszekrény babafiókkal, benne veszélytelen konyhai eszközökkel
- kukásautó, tűzoltóautó, rendőrautó, dömper
Egyéves kor után
Az ügyességi játékok megjelenése a problémahelyzetek megoldására készteti a gyermeket. A fakockák, egymásba helyezhető játékok, csavarjátékok, ütögetős játékok jól szolgálják ezt a célt. Ez a kísérletező játékok kora is. A zár kinyitása, az építés, homokozás, öntözés újabb és újabb tapasztalatok megszerzését segítik elő, biztosítva így a világ megismerését.
Az építőjátékok közül azok különösen alkalmasak a kreatív játékra, amelyek egyforma elemekből állnak, így jóformán kényszerítik a kicsiket arra, hogy találékonyak legyenek, és „életet leheljenek” az egyformaságba.
Próbáljátok ki!
- Készíts saját képeskönyvet a legjobb fotóitokból! A kicsik imádják, ha arról szól a mese, ami velük történik.
- mágneses építők, egyforma elemekből álló faépítők
- Montessori-torony (egymásba rakható kockák, hengerek, amelyekből építeni is lehet)
Az ovis kor határán
A háromévesek mozgásos játékaiban a hintázás, mászókázás, csúszdázás a legjellemzőbbek. Ezekre a lakásban is rengeteg lehetőséget lehet teremteni, de nagy hidegben és hóban is fontos, hogy naponta több órát a szabadban tölthessen aktívan mozogva. Az építés, gyurmázás, legózás során egyre ügyesednek a kicsik. Játék közben a felnőttet, testvért, idősebbet elfogadják, a vele egykorúval viszont könnyen vitába keverednek. Az óvodáskorú gyermekeknél kifejezetten fontosak az érzékszervimozgásos játékok, az egyszerű, hasonló mozgássort gyakorló játékok, melyekben a gyakorlás öröméért cselekszenek. Jó dolog bizonyos rend szerint fűzni a gyöngyöt és rakni a kockát.
Abból építkeznek, amit otthon és társaiktól látnak, de sajnos egyre inkább mintává válhat az is, ami az otthon esetleg állandóan bekapcsolva hagyott televízióban látható és hallható. Az élmények csak napok vagy hetek múlva jelennek meg a játékban úgy, ahogyan a gyermek megéli. A szerepjátékot a felnőtt segítheti, ha gazdag élményanyagot, játszóeszközöket, önállóságot biztosít. Soha ne próbáljuk mi irányítani a játékot, ne ragaszkodjunk a sztereotip játéktevékenységekhez. Nem baj, ha a kisfiú babakonyházni szeretne, a kislány pedig inkább autókat tologatna.
Próbáljátok ki!
- csecsemőbaba felszereléssel
- boltos játékhoz polcok, kosarak, filcből varrott élelmiszerekkel, pénztárgéppel, csomagolásokkal
- A főzőcskét a legjobb a valóságban gyakorolni, amikor anya vagy apa főz!
- orvostáska igazi, de egyszerű, olcsó sztetoszkóppal
Szabályok követése
A játékfejlődésben fontos szint a szabályjáték megjelenése. Aki nem veszi komolyan a szabályokat, azt kizárják a játékból. A szabályoknak akkor tud megfelelni, ha cselekvési- és mozgásvágya nem ütközik a játék szabta korlátokkal, és képes együttműködni. Számos olyan társasjáték kapható, amelyet már 3-4 éves kortól ajánlanak, de a választásnál saját gyermekünk képességeit és fejlettségi szintjét tartsuk szem előtt! Hallgassuk meg más szülők, óvónők, fejlesztő pedagógusok tapasztalatait!
Emellett léteznek már szép számmal olyan társasjátékok, amelyek nem a nyertes-vesztes modellre épülnek, hanem úgynevezett kooperatív, azaz a résztvevők minél jobb együttműködésére épülő játékok. Attól, hogy nincs nyertes, még izgalmas és érdekes lehet a játék!
Nyugodtan hagyjuk unatkozni is!
Az unalom értékes eszköze a kreativitás erősödésének. Ezért a szülőnek nem feladata, hogy egyre több és több játékot biztosítson a gyereknek, valamint az együtt töltött időt sem kell csemetéje szórakoztatásával és programokkal kitöltenie. A kész megoldásokat kínáló bóvli játékok és nonstop, órarendszerű foglalkoztatás helyett jobb, ha a gyerekek maguk találhatják ki a formát és a tartalmat. Néhány botocska, gesztenye, dió vagy kavics is lehet jó eszköz – a színvonalas játék nem feltétlenül pénz kérdése.
Ajánljuk még a témában: