Érdemes szem előtt tartanunk, hogy gyermekünk megfelelő kézügyességet alakítson ki, mielőtt bölcsődébe vagy óvodába megy – és ezt már egészen korai életkorban elkezdhetjük fejleszteni.
Szerző: Csorba Anita kreatív mentor
Rendkívül fontos számomra, hogy a gyerekeket a kreativitásuk és kézügyességük, vagyis a finommotorikus mozgásaik fejlesztésével felkészíthessem a később érkező kihívásokra – legyenek azok fizikai vagy mentális jellegűek. Most az előbbiekről lesz szó – akad néhány igazán egyszerű módszer, amelyek segítségével már egészen kiskorban fejleszthetjük gyermekeink finommotorikus képességeit. Saját programom keretében fokozatosan, kidolgozott tervet követve tanítom meg a kisebbeket (és a nagyobbakat is) arra, hogyan hozhatják ki a legtöbbet kreativitásukból és ügyességükből, minek köszönhetően könnyebben boldogulhatnak a mindennapi életben.
Ezt már azelőtt ajánlott elkezdeni, mielőtt közösségbe kerülnek: lényeges, hogy megfelelően meg tudják fogni például a ceruzákat, a zsírkrétákat a foglalkozások, a tanulás során, hogy gyorsabban önállósodjanak az öltözködésben, hogy egyre ügyesebben használják az evőeszközöket, és így tovább.
„Zenéljünk” a levegőben!
Ezt a módszert akár már kicsi babáknál is alkalmazhatjuk. Csak indítsunk el – nem túl hangosan – valamilyen kimondottan gyerekek számára készített, vidám, szórakoztató dalt, és utánozzuk ujjainkkal a hangszereket: zongorázzunk, gitározzunk a levegőben (minél több ujjunkat mozgatva), tegyünk úgy, mintha karmesterek lennénk, és biztassuk erre gyermekünket is.
Gyurmázzunk!
A gyurmázás kiváló játék: egyszerre fejleszti a kreativitást és a finommotorikus képességeket. Bátran üljünk le gyurmázni a kicsikkel, és próbáljunk meg mi is minél kreatívabb formákat alkotni – aztán mutassuk meg gyermekünknek is, hogyan kell hasonlót, hátha megpróbálja követni a példánkat. A gyurmázás babáknál persze még nem javasolt, de kisgyermekekkel már bátran kipróbálhatjuk. Egyedül azonban sose hagyjuk őket a gyurmával játszani, nehogy esetleg lenyeljék az anyagot.
Használjunk apró tárgyakat!
Ha apró tárgyakat, például terméseket, gyöngyöt, kavicsokat adunk a kisgyermekek kezébe, hogy fogdossák, csippentsék fel, szorítsák meg, emelgessék őket, akkor hatékonyan fejleszthetjük kézügyességüket. Ehhez a tevékenységhez is szigorú felügyelet szükséges, hiszen az apró holmik könnyen orrba, fülbe kerülhetnek, vagy lenyelhetik őket a gyerkőcök, ha nem figyelünk. Egy percre se hagyjuk magukra őket, ha ilyesmivel foglalkoznak!
Firkáljunk, rajzoljunk!
Akár már az egy-, kétéves gyermekek is bátran „rajzolhatnak”, vagyis inkább firkálhatnak, például zsírkrétával – izgalmas lesz látni, hogyan fejlődnek alkotásaik. Kezdetben biztosítsunk számukra nagy felületet a nyomhagyáshoz: első próbálkozásaikhoz terítsünk le a földre egy nagy csomagolópapírt. Idő kell ahhoz, hogy később majd a rajzlapot is jól használják.
LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE Könyvünkben a gyermek fizikai, érzelmi és értelmi fejlődés útját követjük nyomon a születéstől egészen 6 éves korig