Milyen játékos tevékenységek támogatják a beszédindítást? Nézegessünk például családi fotókat, beszéljünk a képekről! A képes könyvek forgatása is nagyon jó szolgálatot tesz.
Szakértő: Sárosdi Virág logopédus, szerző: Szabó Hajnalka
Mi az, ami még segíti a beszédindítást?
Az is nagyon jó, ha labdázunk. Gurítsuk a labdát, és mondjunk olyan szavakat, melyeket gyermekünk már ismer, és használ. A feladat: visszagurítani a labdát, és megismételni a szavakat. Később egy-egy olyan szót is csempésszünk a játékba, amiről tudjuk, hogy ismeri, de még nem használja aktívan.
A mese szerepe a beszédindításban
Milyen szerepe lehet a meséknek és a mesélésnek a beszédindításban? Miképpen támogatják ezt a folyamatot?
Talán nem is lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a mesék és a mesélés milyen fontos szerepet töltenek be ebben a folyamatában. Természetesen az az első és a legfontosabb, hogy igényes és hibátlan nyelvezettel megírt mesékkel kínáljuk meg a gyermekünket.
A mesékben olyan kalandokkal is találkozik, melyek érzelmi intelligenciáját fejlesztik. Mindezek pedig a kommunikáció minőségét is emelik majd beszédfejlődésének esetében: ezáltal pontosabban ki tudja majd fejezni a gondolatait, érzéseit, és empatikusabb is lesz, képessé válik arra, hogy jobban figyeljen a másik
ember mondanivalójára.
Van-e jelentősége annak, hogy a szülők olvassák, vagy fejből mesélik a mesét?
A könyvből olvasott mesék inkább idősebb korban lesznek fontosak, nagyjából 4 éves kortól. Ezek már előkészítik a leendő olvasást is, hiszen a gyermeknek lesz tapasztalata erről a folyamatról.
Hogy hogyan, az ilyenkor csupán annyiból számít, hogy a szülő vagy felnőtt, aki épp mesél a gyermeknek, a meseközvetítés melyik típusában érzi otthonosabban, komfortosabban magát.
LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE Könyvünkben a gyermek fizikai, érzelmi és értelmi fejlődés útját követjük nyomon a születéstől egészen 6 éves korig