Júliustól új lehetőség áll a legalább három gyermeket nevelő családok rendelkezésére. Új, hétszemélyes autó vásárlása esetén két és fél millió forintos vissza nem térítendő állami támogatás vehető igénybe. Mit érdemes tudni, ha fontolóra veszitek ezt a lehetőséget?
Már most érzékelhető a megnövekedett érdeklődés a márkakereskedésekben a hét személyes, vagy más szóval egyterűnek nevezett gépjárművek iránt. Nem csoda, hiszen egy ötfős családdal már nagyon tele van egy hagyományos méretű autó, és akkor a csomagokról és a z esetleg szám feletti kísérőkről még nem is beszéltünk. A magyar vásárló számára több, mint húszféle hétszemélyes gépkocsi érhető el jelenleg.
Feltételek
- A család legalább három gyerek után jogosult családi pótlékra, a harmadik gyerek a várandósság 12. hetétől számít.
- B kategóriás jogosítvány
- A támogatás az autó árának legfeljebb a felére vehető igénybe, és maximum 2,5 millió forint lehet.
- A támogatás 2019 júliusától vehető igénybe a Magyar Államkincstár honlapján közzétett formanyomtatvány segítségével.
- A családtámogatással vásárolt autót három évig nem lehet eladni.
Mennyibe kerül az autó?
Természetesen nem csak a vételár fennmaradó részére kell gondolni. Mérlegelni kell a család anyagi erőforrásait, hiszen a fenntartás, az üzemeltetés is rendszeres kiadást jelent. Sokat nyom a latban a gépkocsi listaára, amellyel már a választás első pillanatában találkozunk. Az első csoportba az 5 millió forint alatti áron kapható gépkocsik tartoznak – ezeknél a támogatás csak arányosan vehető igénybe a fenti feltételek szerint. Az új autót nem csak készpénzes, hanem zárt végű pénzügyi lízing keretében is meg lehet vásárolni. Ez utóbbi megoldás azt jelenti, hogy az autó csak a vételár teljes kifizetését követően lesz a vásárló tulajdona, addig a hivatalos tulajdonos a bank, a forgalmiba korlátozó bejegyzés kerül. Érdemes azonban banki személyi kölcsönre is ajánlatot kérni, hiszen a bankok saját ügyfeleiknek kedvező hitelfeltételeket biztosíthatnak. De nézzük előbb a fenntartás egyéb költségeit: mennyit és hol használom a gépjárművet? Milyen biztosítással kell rendelkeznünk? Milyen az autó szerviz igénye, és ez milyen gyakran jelent költséget?
TCO
A tulajdonosi költségek kiszámítására az úgynevezett Total Cost of Ownership (TCO) elnevezést használják. Tartalma az összes havi fizetendő tétel, így például a lízing vagy hitel- és üzemanyag költség díj, a helyi gépjárműadó, a szerviz karbantartási díj és a gépjármű évenkénti értékvesztése is, azaz, hogy eladásakor mennyi úgynevezett maradványértéket kaphatunk a már használt gépkocsinkért. Ez utóbbi természetesen jelenleg csak egy kalkulációs tényező, hiszen függ például a használt gépkocsi eladáskori számított értékvesztésétől, de állapotától is. Irányadónak évenként mintegy 15-20 százalékos értékvesztéssel számolhatunk, ami normálisnak tekinthető évi 10-20 ezer km-es használat mellett is.
Választási szempontok
A gépkocsi különleges termék, a választásnál elsősorban a használati szempontokat kell figyelembe venni. Hány gyerekülés rögzíthető benne? Kényelmesen befér a rendelkezésre álló parkolóba, garázsba? Milyen motort érdemes választani? Fontos tudni, hogy a hétszemélyes autók esetében a súlyosabb karosszéria miatt fontos tényező a teljesítmény. Nem feltétlenül a legkisebb benzinmotoros változat lesz érdekes, bár azzal is eljuthatunk „A” pontból „B”-be. Jelenleg nagy viták folynak arról, hogy milyen típusú motor lesz a (közel)jövő hajtóereje: benzines (turbó), dízel (turbó) , hibrid, vagy akár elektromos illetve gázüzemű. A választás egy hétszemélyes gépjármű esetén minimum 1,3 literes – 1,6 literes benzinüzemű, vagy némi üzemanyag megtakarítással akár 1,5 literes vagy nagyobb dízelüzemű legyen. Figyelembe vehetjük például, hogy a nagyobb gépkocsik benzinfogyasztása jellemzően mindig jelentősebb lesz a dízel gépjárművek fogyasztásánál. Szembetűnő különbség a dízelmotor javára azonban csak évi 25-35 ezer kilométert is elérő használat esetén jelentkezik.
A gépkocsi költségeit növeli a vagyonszerzési illeték, és a forgalomba helyezés valamint a felkészítés költsége, előbbiek csökkentéséről a magánszemélyek javára jelenleg a kormány javaslatot készít elő. Ugyanakkor igen kis mértékben, de a végső árkialakítás a kínálat bősége miatt sokszor alku tárgyát képezheti. Sokszor kedvező akciókat is találhatunk a márkakereskedésekben.
Öko szempontok
Vitatott, hogy pillanatnyilag melyik motorfajta a leginkább környezetkímélő. Annyi bizonyos, hogy 2021-től az Európai Unióban 95 gramm/km-ben állapították meg az új személygépkocsikra vonatkozó gyártói átlagos széndioxid kibocsátás felső határát. Ebből a szempontból látszólag az elektromos motorokkal járunk legjobban. Ám tény, hogy az elektromos energia előállításához is igénybe kell venni környezeti erőforrásokat, és az akkumulátor élettartama – amely a teljes gépjármű árának mintegy felét teszi ki – véges. További hátránya, hogy városon kívül ma még kevés a töltőállomás, és nagy hidegben csökken az akkumulátor teljesítménye. A hibrid motorok benzines részből és elektromos kismotorból állnak, amely használat közben maga is hajtási energiát termel vissza, ezzel jelentős üzemanyag megtakarítás érhető el.
Hasznos extrák
A gépkocsi kiválasztásakor nézzük meg, mi tartozik az alap gyári felszereltségbe, és a választható extra opciókat lehetőségeinkhez mérten ezután vegyük fontolóra. Fontos szempont a helykínálat és a csomagtartó mérete, kialakítása. Minden gyártónál elérhetőek a gépjárművek külső és belső méret rajzai. Érdemes ezeket az interneten megnézni a döntés előtt, majd a helyszínen, az autószalonban is. Létezik már az úgynevezett kulcs nélküli ajtónyitás opciója is, ez csomagokkal megrakva és gyerekek mellett igen hasznos lehet.
Ma kitaláljuk, holnap megvesszük?
Sokszor készletről is megvásárolhatjuk az autót, de inkább arra érdemes számítani, hogy megrendelés alapján, „gyártásból” juthatunk hozzá, ami általában legalább három havi beérkezési időt jelent. Vegyük figyelembe azt is, hogy augusztusban az európai autógyárak egy havi nyári leállása miatt egy júliusban gyártásból megrendelt autó inkább októberben vehető át.
A cikk megjelent a legfrissebb HelloBaby! magazinban! Neked megvan már? 😉