A szülő-gyermek kapcsolat kimeríthetetlen konfliktusforrás, naponta feladva a leckét előbbinek, hogyan próbálja utódait a helyesnek vélt viselkedés elsajátításának útvesztőjében elnavigálni. Mikor és mennyire legyen szigorú, hogyan kommunikáljon konfliktusok esetén, mit tegyen, hogy ne kiabálással oldjon meg egy vitát.
A Gordon-módszer
A Gordon-módszer az egyik legismertebb kommunikációs technika, amely többek között a szülő-gyermek kapcsolatban felmerülő problémahelyzetek felismerésére és a konfliktusok eredményes kezelésére szolgál.
Jól kezelni a vitákat
Az emberi kapcsolataink alakulásához hozzátartoznak a konfliktusok, melyeknek leküzdése hozzásegít minket személyiségünk és kapcsolataink fejlődéséhez. A megfelelő kommunikáció megkönnyíti számunkra a konfliktushelyzetek megoldását, ám sokszor éppen berögződött kommunikációs sémáink akadályoznak minket abban, hogy kölcsönös megegyezésre jussunk. Ennek a feloldásában segíthet ez a módszer, amely egy olyan szemlélet és technika, amely az elfogadás és együttműködés erejét használja a viták rendezésére.
Milyen a jó szülő-gyermek kommunikáció?
Gordon „hívogatóknak” nevezi azokat a szavakat, mondatokat, melyek további közlésre serkentik a gyermeket – így például a következőket: „Értem.”, „Tényleg?”, „Érdekes.”, „Ne mondd!”, „Érdekelne, mit gondolsz!”.
Konfliktuskezelés a Gordon-módszer szerint
A konfliktusok megelőzésére Gordon a leghatékonyabbnak azt a kommunikációs módot tartja, amikor „én-üzenetek” formájában nyilvánítjuk ki igényeinket, azaz amikor a mondat alanya az „én” lesz, ezzel nyomatékosítva, hogy szeretnénk megértetni a másikkal, mit váltott ki bennünk a viselkedése. Például egy ilyen mondattal: „Fáradt vagyok és ebben a zajban nem tudok pihenni, ezért szeretném, ha most csendesen foglalnád el magad.”
Ha idegesek, feszültek vagyunk, azt csemeténk magára veheti, úgy érezheti, vele van gondunk.
Ennek a helyzetnek a megelőzése érdekében nagyon fontos egyszerű, érthető mondatokkal összefoglalni a gyereknek a valóságot, például így: „Tudod, ma reggel nagyon rossz a kedvem, mert fáradt vagyok, és rengeteg a teendőm. Tudom, hogy az előbb idegesen szóltam rád, de ennek nem te vagy az oka, csak a bennem lévő feszültség.” Egy ilyen mondat hallatán a gyereket ugyan továbbra is zavarni fogja, hogy rossz a kedvünk, de legalább attól megkönnyebbül, hogy nem ő az oka mindennek.
Düh nélkül is lehet!
A legtöbb szülő tudja, hogy milyen az, amikor a gyermeke viselkedése dühöt vált ki belőle. Ha dühből reagálunk, az gyakran elhamarkodott döntésekhez és agresszív válaszokhoz vezethet, mint például a kiabálás vagy meggondolatlan szélsőséges büntetés kiszabása. Ennek az eredménye, hogy nekünk bűntudatunk lesz, a gyerek pedig zaklatottá válik, és szorongani kezd.
Konfliktuskezelés lépésről lépésre
A szülő és a gyermek igényeinek ütközése a „vereségmentes” módszer segítségével oldható fel. A gyakorlatban hat lépésben valósítható meg a konfliktuskezelésnek ez a módja. Az első lépés a legnehezebb, amely a probléma feltárását és közös megfogalmazását igényli. Aztán ötleteket, javaslatokat ajánlanak a felek, amelyek szerintük elvezethetnek a megoldáshoz. Majd közösen mérlegelik ezeket a javaslatokat, végül döntést hoznak a mindenki számára leginkább elfogadható javaslat mellett. Előkészülnek a gyakorlati megvalósításra, kidolgozzák a részleteket, tisztázzák a feladatokat, majd utólag kiértékelik, hogy sikerült a megvalósítás, helyes volt-e a döntés.
Mindez furcsán hangozhat, de már egy óvodással is végig lehet menni ezeken a lépéseken. S hogy mindez miért hasznos?
Próbáljátok ki már ma!
Forrás: Activebeauty
Ajánljuk még a témában: