Helyes táplálkozás a várandósság alatt

Még mindig él a tévhit: ha gyermeket várunk, két ember helyett ehetünk. A terhesség ideje alatti helyes táplálkozás azonban kevésbé mennyiségi, sokkal inkább minőségi változtatásokat igényel. Most megmutatjuk, mire érdemes odafigyelned.

A terhesség első harmada
Ebben az időszakban a kismama súlya egyelőre csak kismértékben növekszik, testén azonban már apróbb változásokat figyelhet meg. A szövetek rugalmasabbá válnak, így valamivel több vizet raktároznak el, a tejmirigyek növekedésével pedig kikerekednek a mellek. Mindkettő előnyös, hiszen eltűnnek az apróbb ráncok és a dekoltázs is mutatósabbá válik. A pocak mérete szemmel láthatóan még nem nő, viszont farmerünkbe már nem ugrunk bele olyan könnyedén, mint pár héttel ezelőtt.
Azok a nők, akik rosszabbul viselik az első 12 hetet, sokat hánynak, bizony néhány kilót még le is adhatnak. Ha te a szerencsésebbek közé tartozol, akkor se fogyassz napi 2000 kalóriánál többet, mert a babának még nincs szüksége több táplálékra. Étkezz tehát úgy, ahogyan azt eddig tetted.

A terhesség második harmada
A mérleg nyelve lassan kimozdul (körülbelül két kilogrammal), mert a kismama teste zsírt raktároz el. Ennek oka az ősidőkre nyúlik vissza, amikor a leendő édesanyáknak a szoptatásig megfelelő tartalékot kellett begyűjteniük, hiszen nem jutottak mindig elegendő táplálékhoz.
Néhány éve a kutatók rájöttek, hogy hasonló táplálkozás mellett miért hízik az egyik kismama többet társaihoz képest. A nők egyharmada magában hordoz egy gént, mely a terhesség alatt arra programozza testét, hogy a lehető legtöbb tartalékot képezze. Ha úgy érzed, testsúlyod hirtelen sokat változott, kérd ki orvosod véleményét a szükséges lépések megtétele előtt.
Az anyává válás folyamata a 20. hét környékén a külvilág számára is láthatóvá válik. Kis pocakjukat a várandós nők büszkén vállalják: örülnek, hogy boldogságukat végre mások is észreveszik.

A terhesség utolsó harmada
A 7.-9. hónapokban az édesanya szervezete valamivel több táplálékot igényel, ez azonban nem több napi 300 kalóriánál. Ha viszont a kismama fizikai aktivitása csökken (mert például befejezi a munkát), az elhízás megelőzése érdekében, mind-össze 200 kalória többletbevitel ajánlott. A hasadban növekvő apróságnak egyáltalán nincs szüksége nagy mennyiségű táplálékra, ráadásul a túlzott testsúlygyarapodás babának-mamának egyaránt ártalmas és akár komoly orvosi problémákat is okozhat.

Semmiképp se hagyd figyelmen kívül:
Terhességük végére a nők átlagosan 7-12 kilogrammal nyomnak többet eredeti testsúlyuknál. Ha nálad ehhez képest 1-2 kiló eltérés mutatkozik pozitív irányban, még egyáltalán nem kell szigorú diétára fognod magadat. A normálisnak számító testsúlygyarapodás ugyanis egyénenként változhat: befolyásoló tényező a testalkat is, magasabb hölgyeknél például a plusz 14 kiló sem számít kórosnak. Ha valaki eleve túlsúllyal kezdi a terhességet, nem árt, ha az alsó határt célozza meg. Ellenkező esetben gyakori fulladással, hát- és lábfájással, inkontinenciával számolhat, és ami még súlyosabb: megnő a terhességi diabétesz, a magas vérnyomás és a trombózis kialakulásának lehetősége is.
Ha túl sok zsírszövet rakódik a has körüli területekre, az ultrahang vizsgálatokkal nem tudnak pontos eredményeket kimutatni, esetleges eltéréseket kevésbé vagy egyáltalán nem vesznek észre. Elhízott nők esetében kétszerannyi császármetszést végeznek, mint normál testsúlyú kismamáknál.

 
Hozzászólások