Legyen élmény a szülés!

Ha valaki tudatos és szép élményként szeretné megélni gyermeke világrahozatalát, annak időt kell szánnia a felkészülésre. Bemutatunk négy módszert, melyek jelentősen segítik a könnyű és boldog szülést.

Hipnoszülés

“Ez a program mélyrelaxációs gyakorlatok,speciális légzőgyakorlatok, vizualizációs technikák és az önhipnózis segítségével készít fel egy békés és biztonságos szülésélményre.” – mondja Kuharcsik Réka, hipnoszülés-felkészítő-, oktató és hipnoterapeuta. A mentálprogram fejben és lélekben is felkészít. Felszámolja a félelmeket, oldja a testi-lelki feszültséget. A szülés gyengéden, az anya és a baba természetes ritmusában történik. A rendszeres relaxálás által az édesanya lelkileg megnyugszik, felveszi a kapcsolatot a babájával, és magabiztossá válik, tudva, hogy bármilyen körülmények között képes lesz a legjobbat kihozni a szülésből.

A hipnoszülés-programot már négyhónapos várandósok is elkezdhetik és érdemes a párjukat is bevonni a tanulásba. A tréning során a résztvevők megtanulják elcsendesíteni az elméjüket, elsajátítják a mélyrelaxálás, a befelé figyelés technikáját. Az anyukák megtervezik saját szülésüket, amelyet képekben vizualizálnak és a mélyrelaxáció állapotában rögzítenek. A szülés közeledtével egyre magabiztosabban képesek irányítani tudatukat és összpontosítani magukra és a babára. A program támogatja az intimtornát, bizonyos gyakorlatokat alkalmaz is. A módszer csökkenti, sőt akár szükségtelenné teszi a gyógyszeres érzéstelenítés, a gátmetszés igényét, és több órával képes lerövidíteni a szülés tágulási szakaszát.

“Amint a relaxációs gyakorlatok segítségével nyugalmi állapotba kerülsz, vagyis megszabadulsz a félelemtől, stressztől, fokozódik a szervezetedben az endorfin – vagyis saját tested legerősebb fájdalomcsillapítójának – termelődése. Ugyanakkor kevesebb stresszhormon termelődik. ami szintén jelentős eszköze a fájdalom kiküszöbölésének.” – mondja a szakértő.

Aquantal

Az aquantal ötvözi az aquafitnesz és a szülésre felkészítés módszerét. A vizes közeg megtisztít, gyógyít, ellazít, segíti a relaxált állapot elérését, ugyanakkor könnyebbé teszi a mozgást még nagy pocakkal is. A víz hidrosztatikus hatása segít egyensúlyba hozni az anyai test vízháztartását és magzatvíz mennyiségét, enyhíti a karon és lábon esetlegesen jelentkező ödémát, javítja az egész test keringését és stabilizálja a vérnyomást. A víz a megerőltetés veszélye nélkül nyújt közegellenállást a nyújtó gyakorlatokhoz, ugyanakkor észrevétlenül edzésben tartja az izmokat. Az aquantal foglalkozásain elsajátított légzéstechnika a vajúdás alatt is használható, csökkenti a feszültséget és elősegíti a természetes szülési folyamatot. A vízben kifejlesztett mozdulatok növelik a kitartást, lazítják az ízületeket, előkészítik a nők has- és medenceizmait a szülésre, erősítik a gyermekkel való kapcsolatot, segítik a szülés utáni regenerálódást.

Watsu

A watsu vízterápia ugyancsak hatékony szülésfelkészítő módszer. A vizet gyógyító közegként használja a születés – és szülésélmény feldolgozására, lelki eredetű vajúdáselakadás megelőzésére. A kismamáknak alternatív lehetőséget biztosít a vízben vajúdásra, kihasználva a víz fájdalomcsillapító tulajdonságait, de megtanítja azt is, hogyan lehet “szárazföldi” szülésnél alkalmazni a vízben tanult technikákat.

Kismamajóga

A kismamajóga minden olyan kismamának ajánlható, aki egészséges várandósságra, könnyű szülésre, a szülést követő gyors regenerációra vágyik és már terhesség idején szeretne a kisbabájával gyöngéd és szoros kötődésen alapuló kapcsolatot kialakítani. A kismamajóga a 12. héttől ajánlott és abban segít, hogy a várandósság és a gyermek kihordása a lehető legkellemesebb legyen, az anyukát elkerüljék az olyan problémák, mint a visszeresség,  derékfájás, a nyirokrendszer pangása és a rugalmasság elveszítése.

A 90 perces foglalkozásokon áramlóbb, lágyabb és finomabb gyakorlatsorokat végeznek a kismamák, mint a hagyományos jógán. A kismamajóga a babának is nagyon hasznos, mivel ő is érzi a mozgásokat, a ringatást, az anyukában felszabaduló örömöt és harmóniát.

A 34. héttől a szülőpozíciós jógaórákon az anyukák begyakorolhatják a különböző szüléskönnyítő mozdulatokat, a helyes légzéstechnikát, az erőösszpontosítás módszerét.

“A kismamáknak megtanítjuk azt is, hogy a szülés utáni 6 hétben milyen gyakorlatokkal tudják a testüket regenerálni, hogyan tudnak ráhangolódni a babára, s ha a gyermekágyas időszakon túl vannak, együtt jöhetnek baba-mama jógára” – mondja Kovács Gyöngyi Nalini, a Padma Jógastúdió vezetője.

 

(HelloBaby! 2013. november-december, fotó: Pinterest)
Hozzászólások