7 változtatás – mert kisbabát vársz

 

Ahogy a baba a pocakban, úgy nő a tudásvágy is a kismamában. Munkakörülmények, folsav, terhességi rosszullét – sok kérdés, melyekre most itt a válasz!

A másállapot – nem véletlenül ez a neve – bizonyos dolgokat tiltólistára tesz, míg másokat előír. Az óvintézkedések nem csak lehetségesek, hanem egyenesen szükségesek a születendő baba érdekében. Ha már a fogamzás előtt módosítottunk életvitelünkön, valószínűleg nem sok változtatnivalónk maradt. Ha viszont előbb köszöntött be a gyermekáldás, mint ahogyan azt vártuk, a felmerülő kérdések kapcsán mielőbb tegyük meg a szükséges lépéseket.

1. Kilenc hónapig nem ihatok alkoholt?

Várandósság alatt egyértelműen kerülni kell a dohányzást és a drogfogyasztást. Ha problémát jelent a leszokás, forduljunk szakemberhez a kisbaba érdekében. Az alkohollal kapcsolatban megoszlanak a vélemények – van, aki szerint időnként egy pohár bor nem károsítja a magzatot, az orvosi kamarák és a legtöbb szülész-nőgyógyász azonban a teljes absztinenciát javasolja.

2. Szedhetem-e a gyógyszereimet?

Amennyiben rendszeresen szedünk vényköteles vagy akár vény nélkül kapható gyógyszereket, legyen az gyomorpirula, allergia elleni tabletta vagy orrcsepp, kérjük ki szülész-nőgyógyász és azon kezelőorvosunk véleményét, aki azt a gyógyszert felírta, hogy ezek megengedettek-e a várandósság alatt? Ugyanez vonatkozik a gyógynövényekből készült és az étrend kiegészítő készítményekre is!

3. Szerezzek be terhességi vitamint?

Igen, ez nagyon fontos! Fokozottan figyeljünk ebben az időszakban a vitamin-, a nyomelem- illetve az ásványianyag-pótlásra is. Egy kis háttér: a világon először Czeizel Endre doktor igazolta, hogy a velőcsőzáródási rendellenességek (pl. nyitott gerinc) vitaminadással – folsavval – megelőzhetők. Ma már világszerte az az ajánlás, hogy a nők naponta legalább 400 mikrogramm folsavpótlásban részesüljenek már a fogantatás előtt, majd legalább a terhesség első tizenkét hetében. Megfelelő mennyiségű folsav bevitele szülési komplikációkat is képes megelőzni, és az is ismert tény, hogy akik a terhességük alatt a szükségesnél kevesebb folsavat visznek be, nagyobb valószínűséggel lesz gyermekük koraszülött, illetve alacsony születési súlyú. A terhesség 37. hetéig napi 500 milligramm magnézium bevitele is fontos a magzat csontrendszerének fejlődése érdekében és a méh görcskészsége ellen. A speciális magzatvédő vitaminkészítményeket úgy állítják össze, hogy fedezze a magzat és a kismama igényeit.

4. Biztonságosak a munkakörülményeim?

Járjunk utána, hogy munkahelyünkön ki vagyunk-e téve olyan anyagnak, amely a fejlődő magzatra káros hatással lehet. Amennyiben így van, kérjük meg a munkáltatót, hogy várandósságunk idejére helyezzen át egy kevésbé kockázatos munkaterületre.

5. Tilos halat ennem?

Bizonyos ételeket tilos kismamaként fogyasztani. Ezek az ételek általában olyan baktériumokat tartalmazhatnak, amelyek károsak lehetnek a fejlődő magzatra. Nem eléggé átsült húsok, pasztőrözetlen tejtermékek, nyers tojás, penészes sajtok – ezeket kerüljük, és bizonyos halfajták is tiltólistán vannak, főleg azok a tengeri halak, amelyeknek magas a higanytartalma. Kerüljük az olyan ételek is, amelyek ételallergiát válthatnak ki.

6. Mikor veszem észre a testemen az első változásokat?

A test változásai sok mindentől függenek, például a test formájától és méretétől is. Befolyásoló tényező az is, hogy testünk alkatilag mennyire tud ráhangolódni a változásokra. A mell akár egy egész számmal is nőhet a hatodik hétre. A pocak pedig… A nyolcadik hét körül általában először csak puffadtnak érezzük magunkat – olyan érzés, mint menstruáció előtt, és lehet, hogy ekkor már a derékban és hasban szűkebb ruhadarabjainkat nem tudjuk hordani.

7. Mikor jönnek a rosszullétek?

Szakértők szerint a terhességi rosszullét az utolsó menstruáció első napjától számított 6-8. héten jelentkezhet először. Gyenge szédelgéstől egészen a komolyabb hányásig terjed a skála, ritka esetben a kismamát akár kórházba is szállíthatják. Ezt nevezzük reggeli rosszullétnek (nevével ellentétben a nap bármely szakában ránk törhet.) Nem mindenkinél jelentkezik, és általában a 12. hét körül el is múlik.

Cikkünk a szeptember-októberi HelloBaby!-ben jelent meg.

 

Hozzászólások