Vitamin-ABC kismamáknak

 

 

Abban szinte mindenki egyetért: a várandósság alatt megnövekedett vitaminigényt legtöbbször nem tudjuk a táplálékból fedezni, azok lecsökkent vitamintartalma miatt. A terhesség és a szoptatás időszakában ezért plusz vitaminbevitel javasolt, amely persze nem azt jelenti, hogy mértéktelenül, „minél több, annál jobb”-elv alapján kapkodjuk be a különféle vitaminkészítményeket. Léteznek általánosan javasolt vitaminok, illetve olyanok, amelyeket különböző problémák esetén érdemes szedni.

Mi is az a vitamin?

A vitaminok az élethez, a szervezet egészséges működéséhez elengedhetetlenül fontos tényezők. Hiányuk betegséget okoz, azonban gondatlan, túlzott adagolásuk is veszélyes lehet.

Két nagy csoportot különböztetünk meg: vízben illetve zsírban oldódóak. Előbbiek (B-csoport és C) jellegzetessége, hogy felszívódásuk után a fel nem használt, felesleges mennyiséget kipisiljük, tehát ezeket a vitaminokat nem lehet túladagolni. A zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) a májban vagy a zsírszövetben raktározódnak, és hosszú távon túladagolási tünetek jelentkezhetnek. Nézzük, mely vitaminok játszanak főszerepet a terhesség alatt!

Óvatosan az A-vitaminnal!

Az első trimeszter idején (az első 12 hét) különösen vigyázni kell az A-vitamin-bevitellel, mert túlzott szedése a szív fejlődési rendellenességét okozhatja. Amennyiben egy kismama komplex magzatvédő vitamint szed, emellé A-vitamint szedni már nem javasolt. A terhesség további szakaszában viszont fontos antioxidáns, amely szükséges a bőr és a szervezet regenerálódásához. Az A-vitamin előanyaga a béta-karotin, amelyből annyit alakít A-vitaminná a szervezet, amennyire szüksége van. Megtalálható a sárgarépában, a sütőtökben, a céklában, a brokkoliban, a zellerben, a sárgabarackban, a sárgadinnyében, a tojás sárgájában, a sajtban, a májban, a csukamájolajban.

Fontos tudni, hogy az A-vitamin hosszas alkalmazása májkárosító hatású lehet, ezért mindenképpen táplálékkal vigyük be az igényelt mennyiséget! A vitamin hiányának tünetei egyébként a farkasvakság, vagy szürkületi vakság.

 

“Nehéz BomBázók”

· A B-vitaminok iránt nagy a szervezet igénye. A B1- (thiamine) és B2-vitamin (riboflavin) segítenek leküzdeni a fáradtságot, a hangulatingadozásokat, az ingerlékenységet. A B1 vitamin hiánya a Beri beri betegséget okozza, amelyre jellemző az ideggyulladás, a szívelégtelenség, a vizenyő, a bélmozgás és a felszívódás zavara. A B1 vitaminnak nagy szerepet tulajdonítanak a nyúlajak, farkastorok fejlődési rendellenességek kivédésében, így, ha a rokonságban ilyen előfordult, fokozottan figyelni kell a megfelelő bevitelre a terhesség előtt és alatt is. B1-vitaminban gazdag a teljes kiőrlésű rozsliszt, a kukorica, az élesztő, a zöldborsó, a káposzta, az olajos magvak, a gesztenye, a hús és a máj. B2 vitaminban gazdag a tojássárgája, az élesztő, a máj, a búza, a kukorica, a burgonya, az aszalt szilva.

 

Fontos tudni, hogy a főzés során a táplálék B1-vitamin tartalma kb. felére csökken.

 

· A B3-vitamin (niacin) különös fontossággal bír az egész terhesség alatt, ugyanis a kis erek területén fokozza az áramlást, ezért jelentős szerepe van a méhlepény egészséges keringésének fenntartásában. Hiánya a méhlepény korai elöregedését, a baba nem megfelelő ütemű fejlődését okozhatja. B3-vitaminban gazdagok: karalábé, gomba, hús, máj, hal, teljes kiőrlésű gabonák – ám utóbbiakból nehezebben szívódik fel.

 

Fontos tudni, hogy a kukorica olyan enzimet tartalmaz, amely lebontja a niacint!

· A B6-vitamin szintén nagyon fontos: az első trimeszterben különösen jótékony a terhességi hányás, reggeli émelygések ellen. A fólsav és a magnézium felszívódásához, beépüléséhez, a porcképzéshez és csontfejlődéshez is szükséges. Ha a kismama feszült, ingerlékeny, görcsök jelentkeznek, amelynek B6-vitamin hiány lehet az oka, de jelezheti az immunrendszer gyengeségét, vagy a fehérje anyagcsere romlását is. Vizsgálatok igazolták, hogy a kismamák nagy százaléka B6-vitamin hiányos, pedig a búzacsírából, az élesztőből, a napraforgóból, a vöröshagymából, a káposztából könnyen hozzá lehet jutni.

· A B12-vitamin (cobalamin) elengedhetetlen a vérképzéshez, továbbá szükséges számos idegrendszeri fejlődési lépéshez. Sok kismama küzd vérszegénységgel, ilyenkor nem elegendő önmagában a vasat pótolni, fontos a B12 és a fólsav pótlása is!

Fontos tudni, hogy a B12-vitamin az állati eredetű élelmiszerekben fordul elő, ezért a szigorú, kizárólag növényi (vegán) étrendet követők számára javasolt a B12-vitamin pótlása.

 

Amitől szép és ellenálló lesz a kismama

A C-vitamin létfontosságú, és szerteágazó hatása van mind a babára, mind az anyára nézve. Hiányában olyan tüneteket észlelünk, mint például étvágytalanság, nyűgösség, sápadtság, a fejlődés megállása, végtagfájdalmak, fogínyvérzés. A C-vitaminnak jelentős szerepe van az immunrendszer működésében – ha megfázunk, szinte egyértelmű, hogy C-vitaminban dús étkeket fogyasztunk. A kismamára szervezet nem csak ellenállóbb lesz ettől, de védi bőre rugalmasságát is, így kevésbé jelentkeznek a terhességi csíkok. Emellett nagyon fontos antioxidáns, azaz védi szervezetünket a külső, környezeti ártalmakkal – levegőszennyezés, dohányfüst, stressz – szemben. A baba fejlődése szempontjából is jelentős, mert szükséges minden rugalmas szövet – kötőszövetek, kollagénszövetek, porcok – képzéséhez. Az ételek közül magas C-vitamin tartalma van a friss gyümölcsöknek, zöldségeknek, a főzéssel azonban nagy része tönkremegy.

 

Fontos tudni, hogy bár szedését összefüggésbe hozták a „vesekövességgel”, eddig egy vizsgálat sem igazolta a kapcsolatot. Sőt egy hosszú távú kutatás kimutatta, hogy a kontrollcsoportban résztvevő 4000 embernél, akik nem szedtek C-vitamint, több vesekő alakult ki, mint a másik csoportban.

 

Egészséges csontok és szövetek

 

A D-vitamin nagy jelentőségű a csontok fejlődése, szilárdsága szempontjából, hiányában a kalcium nem tud beépülni a csontokba, így azok elvékonyodnak, törékennyé válnak. Nyári időszakban a napfény hatására a szervezet képes előállítani ezt a vitamint (ám ekkor se legyen mértéktelen a napfürdőzés – ahhoz, hogy vitaminhoz jussunk, elég, ha csak pár órát töltünk a szabadban reggel vagy délután), de télen szükséges lehet a kiegészítés. D-vitamin a zabpehelyben, a búzacsírában és a hidegen sajtolt olajakban található.

Az E-vitamin fontos antioxidáns, amelynek szerepe van a szövetek egészséges kialakulásában, a bőr rugalmasságában, és segít a szervezet regenerálódásában is. Hiánya esetén vörösvértestek pusztulása, izomsorvadás, korai öregedés, az állóképesség romlása jellemző. E-vitaminban gazdag élelmiszerek: napraforgó, mandula, szójaolaj, dió, búzacsíra, brokkoli, kel, mélytengeri halak.

Hozzászólások