Falatkák, lepénykék, golyócskák – ötletek, ha a baba egyedül eszik

Ha úgy döntöttél, hogy a baba fokozódó érdeklődésének, kíváncsiságának engedve darabos ételeket teszel a tálkájára, hogy ő maga ehesse meg, sokféle lehetőség közül választhatsz, csupa olyasmiből, amit a család többi tagja is szívesen eszik. De hát éppen ez a lényeg!

BLW: amikor a baba egyedül eszik

W. Ungváry Renáta receptjei

 

Elég érett hozzá?

Ha már legalább megtámasztva biztosan ül, mindkét kezét használni tudja az ennivaló megragadásához, és esetleg már néhány foga is van (ez nem kötelező feltétel), kíváncsian nézegeti, amikor esztek, és nyújtogatja a kezét az ennivalók után, megkínálhatod olyan változatos ételekkel, amelyek darabosak ugyan, de javarészt fogak nélkül is könnyen elfogyaszthatók. Az összeállításba olyan ételféleségeket válogattunk bele, amelyek kiindulópontul szolgálhatnak újabb és újabb kedvencek megalkotásához. Ültesd a kicsit is a család asztalához, és kínáld olyan ételekkel, amelyekből a többiek is kapnak! Ha a bébiételeket, püréket nem szereti, lehetséges, hogy éppen ezek fognak igazi sikert aratni nála.

 

Lepénykenyerek, gyümölcsös kekszek

A fogzást is segíti, biztonságos, és a legtöbb baba rajong érte. Kell ennél több? Egészen egyszerű módszerekkel süthetsz neki lepénykenyérkéket teljes kiőrlésű lisztből készített lángostésztából, amelyből vizes kézzel szaggathatsz ki sütőpapírra kis darabokat, hogy azután 200 fokon aranybarnára süsd. A gyümölcskeksz banán és almapép valamint zabpehely keverékéből készül. Ebből formázz szilárd kis lepényeket, majd süsd ki ugyanúgy, mint a lepénykenyeret. Ezekkel hosszan el tud nyammogni a baba, nem nagyon fog nagyobb részeket egyben leharapni belőle. Tíz percnél több munkát egyik sem igényel, és a készen vásárolható babakekszeknél sokkal egészségesebbek.

Az utóbbi évek kutatásai alapján úgy tűnik, hogy a glutén tartalmú ételeket (búza, rozs, árpa) 6-12 hónapos kor között bármikor bevezetheted, de nem célszerű, ha nagy mennyiségben kap glutén tartalmú gabonát a csecsemő.

 

Puha labdácskák

Puha labdácskát készíthetsz sűrűre főzött és lehűtött zabkásából, kölesből, hajdinából. Anyaguk így könnyen formázhatóvá válik, és lényegében bármilyen más hozzávalóval keverheted. Például reszelt sajttal, édesburgonyával (képünkön), burgonyával, aprított húsdarabkákkal, zöldségpéppel. Ezeket a labdácskákat teljesen fogatlan kisbabák is ügyesen és önállóan el tudják majszolni.

 

Zöldséges muffinok

A muffinok műfajának lényege, hogy a lisztet vagy gabonapelyhet tojással, esetleg joghurttal és kevés olajjal kevered, és ebbe további alapanyagokat raksz, mondjuk brokkolit, reszelt cukkinit és répát, póréhagymát, fokhagymát, paradicsompürét, sajtot, húsdarabkákat, tonhalat. Liszt helyett készítheted darált mandulából, úgy sokkal töményebb lesz a végeredmény. Szilikon muffinsütő formában könnyen és gyorsan elkészül, pont babamarokba való!

 

Az utóbbi évek kutatásai szerint nem kell szigorú bevezetési sorrendet betartani a különféle alapanyagok esetében. A viszonylag gyakran ételallergiát okozó fehérjék (tehéntejfehérje, tojás, szója, mogyoró) késleltetett bevezetésével a jelenlegi álláspont szerint nem kerülhető el az ételallergia, ha erre egyébként hajlamos a gyermek. Ezért hat hónapos kor után tulajdonképpen bármilyen alapanyagot kaphat a baba – persze olyasmit, ami egészséges, tápláló étel, nem csípős, és nem túlságosan sós.

 

Fasírtok szószokkal

Ha húsos ételt szeretnél adni a kicsinek, egy könnyű zöldséges fasírt remek választás. Az a legjobb, ha az egészen finomra darált csirkemellfilével kezditek – aprítógépben kisebb adag húsokat gyorsan egészen finom állagúra apríthatsz. Keverd össze a húst hagymával, fokhagymával, friss zöldfűszerekkel és egy tojással valamint keverj hozzá tetszés szerint aprított cukkinit, répát, sütőtököt – körülbelül a hús felének megfelelő mennyiségben. Ezután hempergesd morzsába, helyezd sütőpapírra és süsd ki 200 Celsius fokon. Tojásmentesen is elkészítheted, ha a hús-zöldség masszát zabpehellyel keverd össze. Az önálló evéssel ismerkedő kicsik nagyon szeretik, ha pici tálkákba mártogatóst is kapnak hozzá, például paradicsomszószt vagy zöldfűszeres joghurtot. Lehetséges, hogy kanalas bébiétel formájában nem szereti a répát, brokkolit, de fasírtba sütve, önállóan szívesen megeszi!

 

Habkönnyű felfújtak

A kivajazott, tűzálló tálban helyezz el apróra vágott, párolt zöldségeket, reszelt sajtot, fűszereket, esetleg aprítógépben felaprított sült húst. Keverj össze 2-3 tojássárgáját, tejet, kevés lisztet, sót, valamint a tojások fehérjéjét kemény habbá verve, majd öntsd le ezzel a zöldségeket úgy, hogy mindent ellepjen a massza. A sütés utáni eredmény olyan puha lesz, hogy a kicsik fogak nélkül is boldogulnak vele. A felfújtakkal olyankor érdemes próbálkozni, amikor a tojást, tehéntejfehérjét kis mennyiségben már kipróbáltátok, és nem okozott gondot a babánál.

 

Párolt vagy sült zöldségek, gyümölcsök

A darabos ételeket párolt, egyben megsütött zöldségekkel és gyümölcsökkel is kezdhetitek. Így a vitamintartalom is magasabb marad, és az ízek is sokkal jobban érvényesülnek. A húslevesből is nyugodtan kiszedegethetsz néhány falatot a babának. Válassz érdekes, változatos formájú, színű és ízű zöldségeket: puhára párolt kígyóbabot, pagodakarfiolt, zöldbabot, brokkolit. Sütőben sütve különösen finom ízű a sütőtök, brokkoli, cékla, répa. A gyümölcsök közül különleges csemege a héjában, egyben megsütött alma!

 

Megjelent a HelloBaby! magazin 2017. augusztus-szeptemberi számában. Legyél Te is előfizetőnk!

Hozzászólások