A 6 legjobb tipp tavaszi fáradtság ellen

Mire itt a március, szinte mindenki feléli utolsó tartalékait, már ami az egészségét, jó közérzetét illeti. Vágyunk a napfényre, friss gyümölcsökre, a virágillatú, friss levegőre, a simogató szellőre, és persze arra a pillanatra, amikor épp senki sem beteg a családból.

Ilyenkor van szükség egy kis immunerősítésre! Létezik ilyesmi egyáltalán? Képes az immunrendszerünk legyengülni? Bár működésének bonyolultsága, összetettsége és hatékonysága ámultba ejtő, sajnos előfordulnak jócskán olyan helyzetek, amikor némi támogatásra szorul.

1. D-vitamin
Tudni kell róla, hogy valójában egyáltalán nem vitamin, hanem egy olyan előanyag, amely napfény hatására alakul ki a szervezetünkben, kisebb részben a táplálékkal fogyasztjuk, és ebből kulcsszerepet betöltő hormonná alakul. Sajnos a napozószerek túlzásba vitt használata és a mozgásszegény életmód miatt egyre inkább ki vagyunk téve a D-vitamin hiánynak, amelynek többféle krónikus betegség kialakulása mellett a felső légúti hurutok gyakoribbá és súlyosabbá válása is a következményei közé tartozik. A mi éghajlatunkon ráadásul késő ősztől kora tavaszig nem elegendő a napsugárzás ahhoz, hogy feltöltsük D-vitamin raktárainkat. Már ilyenkor is érdemes persze fokozatosan szoktatni a bőrt a napsugárzáshoz, de célszerű pótlásról is gondoskodni.
Mi a megoldás?
A jelenleg érvényes hazai ajánlás szerint a szoláriumok UV-A sugárzása nem alkalmas a D3-vitamin képzésére. Az UV-B sugárzás márciustól kezdve már napi 15 perces adagokban is sokat lendít a helyzeten, ha a fedetlen végtagokat éri. Felnőtteknél napfény hiányában napi 4000 NE (nemzetközi egység) D3-vitamin a biztonságos adag, csecsemőknél és kisgyermekeknél pedig napi 1000 NE. A megfelelő bevitel várandósan és a szoptatás idején különösen fontos, mert az anya D-vitamin szintje az anyatej D-vitamin tartalmát is befolyásolja.

2. Probiotikumok
Az utóbbi másfél évtized nagy orvosi felfedezése, hogy a bélbaktériumok milyen óriási szerepet töltenek be születéstől kezdve az immunrendszerünk működésében, és hogy bizonyos tényezők, például a császármetszéssel születés, a tápszeres táplálás, az antibiotikumok mennyire kedvezőtlen irányba képesek befolyásolni a bélflóra összetételét. Egyre inkább úgy tűnik, hogy ez összefügg az allergiakockázat emelkedésével, sőt, az autoimmun betegségek kialakulásával is. Bizonyos helyzetekben azonban nem tudjuk elkerülni sem a császármetszést, sem az antibiotikumokat, sem a tápszert.
Mi a megoldás?
Számos kutatási eredmény azt mutatja, hogy a bélflóra összetételében, és ezáltal az immunrendszer normális működésében is kedvező hatást érhetünk el a probiotikumok, azaz hasznos, jótékony hatású bélbaktériumok kúraszerű szedésével. Fokozottan igaz ez olyan esetben, amikor egy-egy felső vagy alsó légúti fertőzés miatt mégis szükség van antibiotikumra. Célszerű orvosi segítséggel kiválasztani a megfelelő hatékonyságú készítményt!

3. Vitaminok, ásványi anyagok
Csak óvatosan! Egyáltalán nem biztos, hogy jót teszel, ha hatalmas adagokban szedsz C-vitamint és egyéb, összetett vitamin készítményeket. Előnyösebb, ha arra törekszel, hogy táplálékok útján juttasd be a megfelelő mennyiséget. Természetes forrásból sokkal jobban képes hasznosítani szervezetünk a vitaminokat, és úgy a túladagolás is kizárt.
Mi a megoldás?
Jól teszed, ha sok nyers savanyú káposztát eszel, és a gyerekeknek, többi családtagnak is ezt kínálod, valamint napi rendszerességgel jó sok citrusfélét, mirelit gyümölcsöt. A bogyós gyümölcsök különösen hasznosak ebből a szempontból. A közhiedelemmel ellentétben ezeket mind fogyaszthatod szoptatás alatt is, sőt, kifejezetten ajánlottak a megfelelő vitaminellátottság érdekében.

4. Jó állapotú nyálkahártyák
Testünk nyálkahártyái jelentik a védekező rendszer bástyáit vagy falait. Nem csoda, hogy fűtési szezonban gyakran gyűlik meg a bajunk a száraz meleggel. A kiszáradó orr- és toroknyálkahártya nem képes már tökéletesen ellátni a védelmet, ráadásul a nátha miatt adagolt, és az orrnyálkahártya duzzanatát csökkentő orrcseppek még inkább roncsolják épségét, ha pár napnál tovább használjuk.
Mi a megoldás?
Jó levegőjű helyen célszerű télen is nyitott ablak mellett aludni vagy fűtetlen szobában, nappal pedig minden szempontból előnyös, nem csak az orrnyálkahártyának, ha minél több időt a szabadban töltünk. Fűtött helyiségben tartózkodva használjunk sós vizes orrsprayt, amely nedvesen tartja a nyálkahártyát, és így elősegíti az orr öntisztulását.

5. Elegendő pihenés
A sok téli betegeskedés egyik legnagyobb hátulütője szülők és gyerekek számára egyaránt a sok átvirrasztott vagy legalábbis csak kevés alvást engedélyező időszaka. Nem csoda, ha teljes kimerültség az eredmény, majd az anya is egyre inkább úgy érzi, igencsak kimerültek az erőtartalékai. Az alváshiány nehezíti a szervezet regenerálódását, ezért aztán cseppet sem meglepő, ha ez a tényező is hozzájárul, hogy egyik betegség jön a másik után.
Mi a megoldás?
Könnyű azt mondani, hogy aludj többet! Bár ilyen egyszerű volna! Sokszor a baba fogzása, gyakori éjszakai szopása is közbeszól, így jó ideig csak vágyálom marad az öt-hat óra egybefüggő alvás. Kevésbé köztudott, hogy a több, rövidebb alvás is hatékony regenerálódást tesz lehetővé. A pihentető hatás egyenesen arányos azzal, hogy milyen könnyen és gyorsan vagy képes ellazulni, ez ugyanis a több kis alvás egyik legfőbb feltétele! Jól teszed, ha nem azon keseregsz és bosszankodsz, hogy már megint felébresztettek, hanem egyszerűen beletörődsz, hogy most ez van, és közben minden alkalmat megragadsz, amikor legalább húsz perced van egy kis alvásra.

6. Irány a szabadba!
Fázni senki sem szeret, de nem is muszáj! Alaposan felöltözve, aktív mozgással minél több időt kell tölteni a szabadban akkor is, ha éppen nem álmaink időjárása uralkodik odakint. Ez a kicsinek is rendkívül fontos, egy alaposan kifárasztott aprósággal azután sokkal könnyebb azt a pár órát a lakásban eltölteni, és az éjszakai alvás is mélyebb, tartósabb lesz.
Mi a megoldás?
Lehet, hogy babakocsival könnyebb haladni, de jobban jársz, ha engeded bogarászni, sarazni, mászni, futkosni, ugrálni. Igyekezz te is követni a példáját! Az aktív mozgás előnyösen hat az egész anyagcserére, és így az immunrendszer működésére is. Hacsak nem lázas valaki, jót tesz a testmozgás a szabadban!

Szerző: W. Ungváry Renáta
Megjenet a HelloBaby! magazin 2015. február-márciusi számában. Most nagyon kedvező feltételekkel fizetheted elő az évente hatszor megjelenő lapot!

Hozzászólások