A téli depresszió ellenszerei

Az év végi kimerültség, fényhiány a magyar lakosság 10-12 százalékánál vezet téli depresszióhoz. A közismert tünetek legyőzéséhez ad segítséget a Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológia Tanszékének vezetője, Perczel Forintos Dóra, aki szerint akár az adakozás is megoldás lehet.

A téli depresszió elsődleges oka Magyarország földrajzi elhelyezkedése, vagyis a téli időszakra jellemző fényhiány. A kevés napfény a szervezetben alacsony szerotonin és magas melatonin szintet eredményez, ez befolyásolja nemcsak az ember, de még bizonyos állatok kedélyállapotát is. Télen lemerül a szervezet energiaszintje is, jellemző a fáradékonyság, a nyomott hangulat, a kedvetlenség. Tünet lehet a nyugtalanság, ingerlékenység vagy éppen az érdektelenség és az aluszékonyság is. Mindezeken felül jelentkezhet étvágytalanság vagy éppen falánkság is.

Perczel Forintos Dóra szerint a legjobb ellenszer a mozgás. Az ünnepek alatt, ha kisüt a nap, lehetőleg sétáljanak, kiránduljanak, korcsolyázzanak a szabadban. A mozgás örömet okoz, mert hatására endorfin szabadul fel a szervezetben. Perczel Forintos Dóra azt javasolja, törekedjen mindenki arra, hogy minél több időt töltsön ébren a természetes fényben. A fényterápia (2500 lux feletti fény) jótékony hatása ismert, de Magyarországon nem igazán elterjedt a módszer. Azt is érdemes tudni, hogy a szolárium nem helyettesíti a napfényt.

A Semmelweis Egyetem klinikai szakpszichológusa szerint a karácsonyi időszak adta szabadnapokat mindenképpen kikapcsolódásra kellene használni – a munkát, a terhelést csökkenteni kell. Azt javasolja, hogy szánjanak legalább napi fél órát olyan tevékenységekre, melyek örömet adnak – például zenehallgatás vagy aktív zenélés, olvasás, találkozás barátokkal, filmnézés. Segít az is, ha a mindennapi kötelező tevékenységeket vagy házimunkát – például sütés, főzés, vasalás, takarítás – nem csak kötelességként élik meg, hanem kedvvel fogadják, és úgy végzik el, hogy lehetőleg más ne zavarja gondolataikat. Így ez is örömforrássá válhat.

A karácsonyi ünnep lényege alapvetően az lenne, hogy együtt legyen mindenki szeretteivel békében, harmóniában. A társas kapcsolatok ápolása, a családtagokkal, barátokkal együtt töltött idő az ember alapvető igénye, biztonságot ad és eloszlatja a rosszkedvet. Ez a téli depressziónak is remek ellenszere. A karácsonyi időszak a rászorulók segítéséről és az adakozásról is szól, de egy hindu közmondás szerint is „az az igazi boldogság, amikor másokat boldoggá teszünk”. Ne hagyjuk magányosan a másikat, egy egyedülálló idős ember is karácsonyozhat a szomszéddal békében, szeretetben.

Törekedjünk arra, hogy értékeljük az élet apró örömeit: érdemes minden este végiggondolni, hogy aznap milyen jó dolgok történtek velünk.

Forrás: Semmelweis Médiasarok

Hozzászólások