Tisztítókúra várandósság előtt

A szervezetet időről időre tehermentesíteni kell – ez alól a babát tervező nő sem kivétel. Sőt!

Aki a terhesség előtt méregtelenít, könnyebben, jobban viseli majd a kilenc hónapot. A cikkünkben bemutatott méregtelenítő kúra fokozatosan pucol ki, így nem gyengíti a szervezetet.

Napjainkban nagy divat a méregtelenítés, és a mai kor emberének szüksége is van rá, hiszen rengeteg mesterséges ételt fogyasztunk, a környezetünk szennyezett, a társadalmi feszültségek és a stressz miatt pedig sok „lelki méreg” gyűlik fel szervezetünkben. Nem nehéz belátni: időnként ki kell pucolni a méreganyagokat, hogy felfrissüljön, megkönnyebbüljön a testünk. 
A méregtelenítés fontos szerepet kap a babatervezés során is: azok a nők, akik ebben az időszakban méregtelenítenek, sokkal könnyebben, jobban viselik majd a terhességet. Jellemzően kevesebbet vagy egyáltalán nem hánynak. A terhességi magas vérnyomás, cukorbetegség is kevesebbszer fordul elő méregtelenítés utáni babavárás alatt, illetve a vizenyők, ízületi fájdalmak is enyhébben jelentkeznek.

Ez a három hetes kúra fokozatosan méregtelenít, így nem gyengíti le a szervezetet. Ám előtte nézzük az általános szabályokat!

– A kúra alatt tilos a dohányzás!
– Naponta ötször együnk kisebb mennyiségeket. 
– A tízórai és uzsonna csak gyümölcs legyen!
– Tiltólistán van a szeszes ital, üdítőital (helyette friss gyümölcslevet, gyógyteát fogyasszunk), kávé, cukor (mézet válasszunk helyette), hús, húsleves, tojás, gomba. 
– A méregtelenítés alatt kerüljük a tejtermékeket, mert ezek erjedést okozhatnak. Ha mégsem bírjuk nélkülük, akkor savanyított tejterméket, például joghurtot válasszunk, és ezt önállóan fogyasszuk, ne keverjük össze más élelmiszerrel. 
– Paradicsomot és paprikát csak mértékkel, és a héjától-magjaitól megszabadítva fogyasszunk (a paradicsomot rövid forrázás után mártsuk jeges vízbe, így könnyen lejön a héja), a hüvelyesek – kivéve vörös lencse – pedig csak átpasszírozva kerüljenek a tányérra. Szőlőt is csak héj nélkül szabad enni. 
– A méregtelenítő kúra idején naponta legalább 3,5-4 liter folyadékot igyunk!
– A méregtelenítés hatását gyógynövényekkel (lásd keretes írásunk!), fűszernövényekkel is fokozhatjuk. A petrezselyemzöld vízhajtó, májméregtelenítő hatású, a zeller szintén kiváló vízhajtó. 
– Méregtelenítés során nem kell éhezni, mert a cél a szervezet tehermentesítése!

Tipp: A méregtelenítő kúrát kiegészíthetjük hetente 1-2 gyümölcs- vagy lénappal, amikor csak gyümölcsöt – lehetőleg egyfélét –, vagy még szigorúbb esetben csak gyümölcslét fogyasztunk.

Reggeli
Gyümölcs (naponta csak egyfajta), gyümölcslé (lehetőleg frissen facsart, centrifugált) vagy nyers vegyes zöldségsaláta.

A saláta elkészítése: 
Szeleteljünk fel egy kisebb fej káposztát, vágjunk/reszeljünk bele mindenféle zöldséget (lehet például uborka, sárgarépa, zeller, cékla, petrezselyemgyökér, kelkáposzta, karalábé, zöldhagyma, zellerzöld). Ízesítsük két evőkanál citromlé és négy evőkanál extra szűz olívaolaj keverékével. Minden nap együnk belőle valamennyit a vitaminok, ásványi anyagok miatt. Ha nem tudjuk megemészteni, akkor krumplinyomóval nyomjuk ki a levét, és igyuk meg.

Ebéd
Bármit választhatunk a tiltott dolgokon kívül. Ehetünk például durum- vagy tojásmentes tésztát, párolt zöldséget, főzelékféléket (például tök vagy spenót), szóját, tofut, különféle kásákat (zab-, árpa-, rizs-, rozspehely), burgonyát (csak főve vagy héjában sülve), rizst. Ha már unjuk ezeket, készítsünk hozzájuk zöldséges szószt.

A kása elkészítése: 
Négy púpozott evőkanál pehelyhez adjunk 2,5 dl vizet, és főzzük a forrástól számítva öt percig, kivéve a rozspelyhet, amely kb. húsz percnyi főzést igényel. Az így elkészült kását ízesítsük darált dióval, mézzel, cukor nélküli biolekvárral, fahéjjal, reszelt gyümölccsel.
A zöldséges szósz elkészítése:
Gyengén főzzünk vagy pároljunk meg vegyes zöldségeket (nagyon hasznos, tápláló a sárgarépa, a cékla, a sütőtök), majd passzírozzuk át, ettől ugyanis jobban megőrződik enzimtartalmuk, így még egészségesebb lesz az étel. Ha nem akarunk pepecselni, akkor turmixolhatjuk is. A szószt ízesíthetjük zöldfűszerekkel, például petrezselyemmel, zellerrel, kakukkfűvel, és rátehetjük a rizsre vagy krumplira. Készíthetünk minden nap más-más öntetet, így nem lesz unalmas a kúránk.

Vacsora 
Legkésőbb este hét órakor fogyasszuk el a könnyű (és kevés) vacsorát, amely lehetőleg friss, hámozott zöldségekből készüljön. Ha sikerül biozöldségeket beszereznünk, akkor csak kefével tisztítsuk meg őket. Vacsorára főzhetünk például zöldséglevest is.

A zöldségleves elkészítése:
A zöldségeket – például sárgarépa, petrezselyemgyökér és -zöld, zeller, fokhagyma, krumpli – só nélkül tegyük hideg vízbe, és nagyon lassú tűzön 3-4 órán keresztül főzzük, mivel így jobban megőrzik vitamin- és enzimtartalmukat. Az elkészült levest át is passzírozhatjuk, ekkor egy sűrű krémlevest kapunk, de mindenképpen használjuk fel az összes főzőlevet.

 

Hozzászólások