Apró tippek a gyors fogamzáshoz

Csokorba szedtük a legpraktikusabb tanácsokat, amelyeket ha megfogadsz, megkönnyítheted a baba érkezését!

Mozogj heti öt órát!
Már most kezdj el sportolni, ugyanis az intenzív testmozgást végző nők ritkábban szembesülnek ovulációs eredetű termékenységi problémákkal. Egy kutatás szerint már a heti egyszeri, 60 perces, lendületes testedzés is jótékony lehet, ám a legkisebb terméketlenségi arányt azon hölgyek mutatták ebben a vizsgálatban, akik hetente legalább öt órát töltöttek aktív testedzéssel. A túlzott sport ugyanakkor az ovuláció kimaradásához is vezethet: élsportolók az aktív edzési periódusban igen gyakran terméketlenek.

Óvatosan a síkosítókkal! 
Jó, ha tudod: nem minden síkosító kíméli a spermiumokat. Egyes síkosítók sajnos kifejezetten károsítják a céljuk felé igyekvő hímivarsejteket, így azoknak esélyük sincs a petesejt megtermékenyítésére. Szükség esetén érdemes inkább az ártalmatlan természetes megoldásokat alkalmazni, vagy próbáljátok ki a gyógyszertárakban kapható „spermiumbarát” síkosítók egyikét.

Fogyj vagy szedj fel pár kilót!
A túlsúlyos vagy túlzottan sovány nők fogamzási esélye körülbelül feleakkora mint ideális testsúlyú társaiknak. Miért? Mert a túlsúlyos nők szervezete a kelleténél több androgént, ösztrogént és inzulint termel, amelyek megakadályozhatják a petefészkeket abban, hogy havonta kibocsássanak egy érett petesejtet, ráadásul károsan befolyásolhatják a petesejtek minőségét is. A nagyon sovány nők szervezete viszont alacsony számban termeli a leptint (étvágy- és testsúlyszabályozó hormon), így az agy azt az információt kapja, hogy nem áll rendelkezésére elég – a fogamzáshoz szükséges – zsír, ez pedig akadályozhatja az ovulációt. Pánikra semmi ok! 
Reproduktív endokrinológusok szerint: 
– túlsúly esetén a testsúly csupán 5%-ának leadása is helyrehozhatja az ovulációs működést. Ez egy 80 kg-os hölgynél mindössze négy kilót jelent. A fogyáshoz cukorban szegény, összetett szénhidrátokban és fehérjében gazdag diétát kövess, étkezz naponta többször keveset, szokj le a felesleges nassolásról, és mozogj minél többször. 
– alacsony testsúly esetén 2-3 pluszkiló is meghozhatja a kívánt eredményt. Kérd dietetikus segítségét: ő meghatározza az ideális testsúlyt, és annak elérési módját. Valószínűleg megnövelt kalóriamennyiség bevitelére lesz szükséged, és étrended jó minőségű fehérjékből, összetett szénhidrátokból és egészséges zsiradékokból áll majd. Mindehhez naponta többszöri, akár 6-7 étkezés is ajánlott. A kimerítő kardioedzés vagy aerobik helyett pedig inkább sétálj vagy jógázz. 
A testsúly-kontroll a férfiakra is vonatkozik: bármelyik oldalra billenjen is a mérleg mutatója, az a spermium minőségi romlását eredményezheti.

Fogyassz elegendő folsavat te és a párod is!
A magasabb: napi 400-800 mikrogramm folsav-bevitel helyrehozhatja, illetve rendben tarthatja az ovulációt. (Természetes formában a legnagyobb mennyiségben a zöldségekben, hüvelyesekben, a teljes kiőrlésű gabonafélékben és a narancsban fordul elő.) Ha pedig a férfi is legalább ennyi folsavat visz be, akkor szervezete egészségesebb ondót termel, és nagyjából 20%-kal kevesebb abnormális hímivarsejtje lesz. Mindez azt is jelenti, hogy az általuk “okozott” terhességek esetén csökkenhet a magzati vetélés esélye, és a születendő gyermek genetikus betegségének kockázata. Vagyis: minden családtervezés előtt álló férfinak naponta kellene multivitamint és ásványianyag-tartalmú étrendkiegészítőket szednie a napi ötszöri zöldség- és gyümölcsfogyasztás mellett!

Szex a megfelelő napokon! 
A papírforma szerint az ovuláció időpontja a menstruáció első napjától (azaz a ciklus első napjától) számolva a 14. napon következik be. Ám a ciklus hossza egyénenként változó: általában 24 és 34 nap között ingadozik, így az ovuláció a 10. és 16. nap között esedékes. Ennek pontos meghatározásához használhatsz vizelettesztet, törpemikroszkópot vagy végezhetsz rendszeres reggeli hőmérsékletmérést. Megfigyeléseidet rendszerezdciklusnaptárba, amelyet a HelloBaby! weboldaláról könnyedén letölthetsz. Így pontos képet kaphatsz a peteérés időpontjáról.  A családtervező pároknak az ovulációt megelőző öt napon át, illetve az ovuláció napján kell intenzív szexuális életet élni, a petesejt ugyanis mindössze 12-24 órán át termékenyíthető meg. A spermiumok ezzel szemben a szexuális aktus után akár öt napig is életképesek.

Kerüld a transzzsírokat!
Szakemberek a zsírfajták elemzését követően megállapították: a transzzsírok gyakori, nagy mennyiségű fogyasztása akár terméketlenséget is okozhat. Ezek ugyanis csökkentik a szervezet inzulinérzékenységét, így az inzulinrezisztenciával küzdők (például a PCOS-es vagy a cukorbeteg nők) még hajlamosabbá válhatnak a rendszertelen ovulációra. A transzzsírok egyébként az élelmiszerek feldolgozása során keletkeznek, és leggyakrabban a csomagolt ételekben fordulnak elő, mint például a hidrogénezett vagy részben hidrogénezett növényi olajokban (margarin, chips, ropi, pattogatott kukorica, mélyhűtött pékáru és pizza, levespor, salátaöntet. Olvasd el tehát figyelmesen a címkét, és ha lehet, teljes mértékben kerüld el a transzzsírokat!

Dobd el a cigarettát! 
Az összes vonatkozó felmérés egyértelműen azt mutatja: a dohányzás károsítja a nők és férfiak termékenységét! 10 vagy annál több szál cigaretta elszívása károsan hat a petesejtek termelődésére: a cigarettában lévő toxinok gátolhatják a petefészkek ösztrogéntermelő képességét. A dohányzás a petefészkek öregedését is okozhatja, amely évekkel előrehozhatja a menopauza időszakát. Ha még ez sem elég a leszokáshoz: a dohányzás a magzati vetélések és méhen kívüli terhességek megnövekedett kockázatát is maga után vonja. Ami pedig a pöfékelő férfiakat illeti: spermiumaik mozgásképessége gyatrább, számuk alacsonyabb és több a morfológiailag hibás ivarsejt.

A relaxáció segít! 
A Harvard Orvostudományi Egyetem egyik felmérése szerint azon – babára hiába váró – nők körében, akik csoportterápián vettek részt, a termékenységi arány több mint 50%-kal növekedett. Az orvosok az alábbiakban leírt relaxációs technikák kipróbálását javasolják napi kétszer 10-20 percig.
Meditáció: üljünk le egy csendes szobában és koncentráljunk ki- és belégzésünkre. Ha a gondolatok nem csendesülnek, koncentráljunk egyetlen szóra, vagy kifejezésre. Valahányszor előtörnének gondolataink, mindannyiszor próbáljuk meg finoman visszatéríteni a koncentrációt légzésünkre, az adott szóra vagy kifejezésre.
Autogén tréning: ez a technika megtanítja testünket arra, hogy verbális vezérfonalra reagáljon a teljes ellazulás elérése érdekében. Például ismételjük ezt az állítást: “bal karom nehéz és meleg”, aztán “mindkét lábam nehéz és meleg”, majd “szívverésem nyugodt és szabályos.” 
Haladó meditáció: ülő vagy fekvő helyzetben koncentráljunk arra, hogy megfeszítjük és ellazítjuk izmainkat a fejünk tetejétől kezdve lassan haladva egészen a lábujjakig. Minden egyes pontnál szorítsuk össze az izmokat, amilyen erősen csak tudjuk kb. 8 másodpercig, majd lazuljunk el, hogy a feszültség lassan elhagyhassa testünk előzőleg megfeszített területét.

Mérsékeld a koffeint és az alkoholt! 
Bár számos kutatást folytattak már arról, hogyan hat a mérsékelt koffein- és alkoholbevitel a termékenységre, ám egyértelmű álláspont a mai napig nincs. Az azonban biztos, hogy ha termékenységet elősegítő kezelésen veszel részt, ezeket nem árt, ha korlátozottan fogyasztod. A Fertility and Sterility szaklapban közölt adatok szerint ugyanis az IVF-en (mesterséges megtermékenyítésen) áteső hölgyek alkoholfogyasztása – már egy hónappal az eljárás előtt – csökkentheti a petesejt sikeres beültetésének esélyét, továbbá növelheti a magzati vetélés kockázatát. Ugyanez a tanulmány azt is kimutatta, hogy az IVF-re vállalkozó párok férfi tagja sem fogyaszthatna alkoholt az eljárás előtt, mivel negatívan hat a szervezetre. A szakemberek tehát azt tanácsolják a várandósság előtt álló pároknak, hogy az alkoholtól teljes mértékben tartózkodjanak, a koffeinfogyasztást pedig minimalizálják napi egy csészényi kávéra, két csésze fekete teára vagy egy kisebb pohár koffeintartalmú üdítőre. A férfiak a napi alkoholmennyiséget maximum fél-egy pohár borra vagy sörre korlátozzák!

Fogyassz növényi eredetű fehérjéket!
Harvardi kutatók közel 19 000 nőt vizsgáltak, akik aktívan próbálkoztak a teherbeeséssel. A dohányzás, a zsírbevitel és a testsúly szűrése után kiderült, hogy azok, akik a legtöbb fehérjét fogyasztották, 41%-kal nagyobb arányban küzdöttek ovulációs rendellenességgel. De amikor a kutatók az állati és növényi eredetű fehérjéket külön-külön is vizsgálták, arra jutottak, hogy azoknak a nőknek, akik a legtöbb állati eredetű fehérjét fogyasztották, 39%-kal nagyobb arányban volt terméketlenségi problémájuk. Ezzel szemben a sok növényi eredetű fehérjét fogyasztó nők kevésbé voltak hajlamosak ovulációs eredetű meddőségre. A tanulság tehát: csökkentsd az állati fehérjebevitelt maximum egy alkalomra naponta, és emeld a növényi fehérjék fogyasztását! Cseréld le a csirke- és sertéshúsfogyasztást babra, tofura vagy diófélékre! Egyél bablevest és lencsét krumpli helyett, nassolnivalóként pedig válassz pörkölt mandulát a chips helyett!

Tartsd bent a spermát!
Sok felmérés ugyan még nem készült e témában, de az biztos, hogy ha az ondót a lehető leghosszabb ideig hüvelyedben tartod, az nem árthat, sőt: minél tovább marad az ondóváladék a méhnyak közelében, annál nagyobb a fogamzás esélye. A misszionárius póz által kerülhet a sperma a legközelebb rendeltetési helyéhez, és mivel a hüvely a hát felé lejt, így a háton fekvés lehetővé teszi, hogy a hímivarsejt teljesítse küldetését. A felhúzott térdek tovább javítanak a helyzeten, pláne ha még a lábaidat is a falnak támasztod, és csípőd alá kispárnát raksz. Végül próbáld ki a férfiak “módszerét” is: aludj egy jót szex után!

 

Hozzászólások