Fejben dől el a babaprojekt!


Reproduktív endokrinológusok szerint a stressz, a depresszió, a helytelen étkezési szokások és a túlzott testedzés megzavarhatják az agy, ezen keresztül pedig a nemi szervek működését. Termékenységünket nagymértékben javíthatjuk azzal, hogy testünket és lelkünket egy jól működő gépezetté alakítjuk. Tekintsük a most felsorolt öt egyszerű „óvintézkedést”!

1. Szánj időt az ellazulásra!
A munka, a kötelesség vagy éppen egy nehezen kezelhető anyós feszült perceket hoz a mindennapokba, ez tény. A stressz miatt akaratlanul is ökölbe szorítjuk a kezünket, megfeszülnek a vállaink, de amiről kevesebben tudnak: még a méh izmai is összerándulhatnak. Az idegeskedéssel olyan izomműködést generálunk, amely negatívan hat a termékenységre. Az egészséges méh percenként általában ötször összehúzódik, ám a stressz növelheti ennek gyakoriságát, így viszont megakadályozhatja a megtermékenyült petesejt biztonságos beágyazódását. Sokszor tehát épp az izomműködés jelenti a legnagyobb leküzdendő akadályt, de aggodalomra semmi ok: az ember szerencsére még a „rejtett” izmait is képes ellazítani. Hogyan? Ha az akaratlagosan mozgatható izmainkat ellazítjuk, és ezáltal relaxált állapotba kerülünk, a szervezetünk többi izma is „megnyugszik”. Próbáljunk meditálni, vagy tegyünk egy pihentető sétát ebédidőben. Ha végre elérjük a nyugalmi állapotot, meg fogunk lepődni, hogy mennyire feszültek, idegesek és borúsak voltunk. Fontos, hogy mindig tudatában legyünk a stresszes állapotnak, és legyünk tisztában azzal is: a nyomást sajnos nem szüntethetjük meg magunk körül. Hatását viszont csökkenthetjük, annak érdekében, hogy felszabaduljon testünk és lelkünk. Így sokkal nagyobb lehet az esélye egy egészséges várandósság létrejöttének.

2. Étkezz megfelelően!
Folsavra minden olyan élettani folyamat során szükség van, mely sejtosztódással jár. Terhesség idején a magzat fejlődéséhez szükséges egyik legfontosabb vitamin, hiánya sejtkárosodást, fejlődési rendellenességet, nyitott gerinc kialakulását okozhatja. Szakemberek szerint azok, akik folsavhiányban szenvednek, kedvtelenek, feledékenyek és hajlamosabbak a depresszióra. Így már az is érthető, hogy a depresszión átesett nők miért terméketlenebbek. A folsav megtalálható a sötétzöld leveles zöldségekben (pl. spenót, fejes saláta), citrusfélékben, hüvelyesekben, teljes kiőrlésű gabonafélékben. Fogyasszuk gyakran ezeket az ételeket vagy vásároljunk olyan étrendkiegészítő készítményt, amely ezt a fajta B-vitamint tartalmazza. A várandós vagy terhesség előtt álló nők folsavigénye: napi 800 µg.

3.  Omega-3  – az agy tápláléka
Babatervezés idején fogyasszunk az agyi funkcióinkat pozitívan befolyásoló ételeket. Ne essünk abba a hibába, hogy a pluszkilóktól való félelmünkben rá sem nézünk a zsíros ételekre. Az omega-3 zsírsavakhoz tartozik a DHA (dokozahexaensav) és az EPA (eikozapentaensav), melyekre agyunknak nagy szüksége van: ez a zsírfajta az információ áramlásában kulcsfontosságú szerepet tölt be, minden tettünkre hatással van. Számos, főképp a szív- és érrendszerre kifejtett jótékony hatásuk mellett fontos szerepet játszanak az agy által előállított szerotonin nevű kémiai anyag létrejöttében is. A szerotonin alacsony szintje összefüggésben áll a depresszió összes fajtájával, vagyis, akik alacsonyabb omega-3 tartalmú ételeket fogyasztanak, magasabb arányban esnek depresszióba. A legtöbb EPA ÉS DHA a hideg vízben élő, zsíros halak olajában (lazac, makréla, tonhal, szardínia, hering), valamint a lenmagolajban található, ám a legtöbb ember ezekből nem fogyaszt eleget, így az orvosok javaslatára fogyasszunk omega-3 zsírsavat tartalmazó étrend-kiegészítő készítményt. A halolajak magas higanytartalma miatt érdemesebb a tengeri algából kinyert készítmények közül választani. A gyermektervezés előtt álló nőknek ajánlatos naponta minimum 400 mg, tengeri algából kinyert DHA étrend-kiegészítőt fogyasztaniuk. Ha a kapszulás vitaminpótlás mellett döntöttél, a pirulák beszedése előtt feltétlenül konzultálj orvosoddal!

4. Nehogy magadat okold!
A sokadik negatív terhességi teszt láttán sokan önmagukban keresik a hibát – és valóban: a pszichológusok szerint is könnyebb saját magunkat okolni ahelyett, hogy elfogadnánk a tényt: nem tudjuk uralni helyzetünket. A test-lélek kapcsolat a stresszt és a testi tüneteket sokszor oly szorosra összefonja, hogy nehéz megmondani, melyik probléma keletkezett előbb. A stressz és a bűntudat közvetlenül gátolhatja az agy azon részeit, amelyek fontosak megfelelő működéséhez. Növelik a kortizolszintet, amely elsősorban a fogamzás létrejöttét és a magzat agyi fejlődését befolyásolhatja. Nyilvánvaló, hogy nem mindig a stresszes lelkiállapot áll a terméketlenség hátterében, sok esetben igen reális szervi okról van szó, amit diagnosztizálni és orvosolni lehet. A bűntudat és a stressz azonban határozottan megnehezítheti a fogamzáshoz vezető utat. Ha egyedül nem tudjuk levetkőzni bűntudatunkat, forduljunk pszichológushoz.

5. Ne vidd túlzásba a testedzést!
A testedzés erősíti a testet és az immunrendszert, valamint stresszcsökkentő endorfin hormonok (az agy boldogsághormonjai) termelődését váltja ki. A túlzott testedzés viszont akadályozhatja a rendszeres ovulációt, csökkentheti a termékenységet. A túlzásba vitt testedzés helyett tartsuk magunkat jó formában inkább sétával, jógával, úszással – mindegyik jó választásnak bizonyulhat. A nőgyógyászok szerint egyénre szabottan érdemes kitapasztalni az életmódunkba beilleszthető, rendszeres sportolást. Nem mindenki kedveli ugyanazt az edzésmódszert, hiszen az igények egyénenként változnak.

 

Hozzászólások